Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Virginia Artero Antolín, Nationwide:

"Veel Europese ketens zouden graag al starten met de tomaat uit Almería, maar het is nog te vroeg"

Het kasgroenteseizoen begint stilaan op gang te komen in Almería, en eens te meer eist het weer een hoofdrol op in deze eerste weken. De herfst is officieel begonnen, maar de temperaturen in het zuidoosten van Spanje zijn nog behoorlijk hoog voor de tijd van het jaar en dat zijn ze ook in de rest van Europa, de belangrijkste bestemming voor de groenten uit Almería. Na een frisse en regenachtige zomer, zorgt het gebrek aan kou er nu immers voor dat er ook in heel Europa her en der nog volop geoogst wordt en product op de markt komt.

(Te) korte houdbaarheid
"Vanuit Europa is er veel interesse van de supermarktketens om te beginnen met de tomaat uit Almería, maar door de temperaturen hebben we nog geen product dat al volledig voldoet aan de exportvoorwaarden. Veel ronde tomaten en pruimtomaten blijven vooralsnog op de binnenlandse markt, omdat de houdbaarheid nog te kort uitvalt", vertelt Virginia Artero Antolín (op foto), salesmanager van het bedrijf Nationwide.

"Ons plan was om al volop te beginnen met de export van tomaten naar het Verenigd Koninkrijk, maar dat blijkt nog niet mogelijk te zijn. We hebben een test gedaan met een zending naar Engeland, maar het voldeed niet aan onze verwachtingen. De houdbaarheid van het product is nog niet optimaal. We hebben tomaten nodig met een houdbaarheid zoals we die in de winter kennen, want bovenop de reistijd moet je ook de dagen tellen die de distributie en de verkoop in de winkels in beslag nemen. We zijn wel al andere kasgroenten aan het laden in Almería."

Vroeger
Warmte is een belangrijke factor. Hoge temperaturen fungeren niet alleen als een katalysator tijdens de groeicyclus van de plant en de groente, maar ook in de fase na de oogst. Virginia merkt daarbij op dat er ook al problemen gemeld zijn met betrekking tot de houdbaarheid van andere exportproducten zoals komkommers. "Al in september wilde iedereen van start gaan met de kasgroenten uit Almería: de telers, de supermarktketens en ook wij zelf natuurlijk. Maar soms is het vechten tegen de aard van het product zelf. Het is nog warm, vorige week was het 30 graden in Almería, bijna zoals in mei/juni", vertelt de salesmanager. "Voorlopig hebben we nog geen aanzienlijke hoeveelheden tomaat en ook de kwaliteit is er nog niet. Toch kan het dat de eerste export dit jaar iets vroeger dan gebruikelijk plaatsvindt, zo rond week 43, want normaal gaan we half november van start", zegt Virginia.

Promotieacties
Ook de courgettes van Almería ondervinden last van het weer, zowel in de teelt als – en eigenlijk vooral – in de afzet. "Alle Europese landen hebben nog eigen productie omdat het nog niet koud is, van het Verenigd Koninkrijk tot Kroatië of Polen. Normaal gesproken trekken deze landen op dit moment al aan onze mouw omdat ze zelf geen product meer hebben, maar voorlopig vinden de Spaanse telers geen afzetmogelijkheden."

Aubergine en komkommer worden wel al geëxporteerd en ook de eerste promotieacties hebben al plaatsgevonden. "Die hebben trouwens al bijgedragen aan een stijging van de afzet. En in het geval van de aubergine waren ook de prijzen goed, want een paar weken geleden, aan het begin van het exportseizoen, stegen die flink wegens tekort aan product van andere herkomstlanden."

"Voor het Verenigd Koninkrijk beginnen we nu toch meer vrachtwagens te laden, want de programma's gaan weer van start en de teelt in Nederland loopt ook stilaan op zijn laatste benen, al zit er dit jaar dus wel wat rek op. Wij hebben alvast genoeg courgettes, aubergines, paprika's en komkommers om te leveren", zegt Virginia.

Nieuw pand
Het VK is de belangrijkste exportbestemming voor Nationwide, maar niet de enige. Het bedrijf heeft handelskantoren in verschillende delen van Europa van waaruit het groenten en fruit over het hele continent distribueert. "In de afgelopen 3 jaar zijn we met 60% gegroeid en we blijven diversifiëren en onze activiteiten uitbreiden naar andere bestemmingen. Bovendien hebben we zojuist een nieuw pand van meer dan 3.000 m² in El Ejido betrokken om onze telers gemakkelijker van dienst te kunnen zijn en onze klanten een betere service te kunnen bieden."

Nationwide is als exposant aanwezig op Fruit Attraction, op 5, 6 en 7 oktober, op stand 9A01C in hal 9.

Voor meer informatie:
Virginia Artero
Nationwide Produce PLC
+34 950 483 026 
virginia@nationwide-espana.com 
www.nationwideproduce.com