"Het is belangrijk dat consument weet hoe hij product uit binnenteelt kan herkennen"

Hoe brengen retailers indoor geteelde producten op de markt? Kent de consument het verschil tussen indoor en buiten geteelde producten? Zo ja, kan het de consument iets schelen? Over die vragen bogen specialisten zich in september tijdens de Organic Produce Summit. 

De discussie volgde op een discussie over de groei van CEA vanuit het perspectief van de teler.

Onder leiding van Walter Robb, voormalig co-CEO van Whole Foods Market, spraken drie panelleden over Controlled Environment Agriculture vanuit het perspectief van de retailer en de consument. Hoewel alle panelleden verschillende inzichten naar voren brachten, waren ze het erover eens dat CEA de groei in de groentesector zal ondersteunen, maar dat het belangrijk is om de klant te informeren over het CEA-verhaal. Victor Savanello van SpartanNash, een distributeur en retailer in de Midwest, merkte op hoe CEA momenteel voor de nodige opwinding zorgt. "We moeten gewoon een manier vinden om het verhaal aan de klant te vertellen."

Op de vraag of CEA een hype of realiteit is, stelde Frances Dillard, met Driscoll's voor om het woord 'hype' niet als iets negatiefs te zien, maar als iets goeds. "Laten we de vernieuwing omarmen, laten we CEA omarmen en uitzoeken hoe we onze sector kunnen laten groeien," zei ze. Caitlin Tierney van Sprouts Farmers Market gelooft ook dat CEA een realiteit is. "Het is gewoon een accent in de tuinbouw en hoe meer we de omgeving kunnen controleren, hoe beter," zei ze.

Van links naar rechts: panelleden Caitlin Tierney, Frances Dillard, Victor Savanello en moderator Walter Robb

Is CEA belangrijk voor de consument?
Wat vinden consumenten van CEA? "Ik ben er vrij zeker van dat ze er niets over weten," zegt Driscoll's Dillard. "Ze kopen nog steeds op basis van smaak en versheid. Dat zijn de twee belangrijkste aankoopfactoren."

Savanello is het ermee eens dat het voor de consument waarschijnlijk niet uitmaakt of de producten indoor of buiten worden geteeld. "Als sector moeten we er echter voor zorgen dat de consument weet hoe hij het kan herkennen. Zo heeft de categorie van de indoor tomatensnacks smaken gecreëerd die hun weerga niet kennen. De consument weet echter niet waar deze tomaten vandaan komen en dat vertellen we hem niet goed."

Hoewel de consument misschien niet weet wat CEA is, heeft het segment het potentieel om een sleutelrol te spelen in de toegang tot voeding. "Ik maak me zorgen over de toeleveringsketen," zei Savanello. Logistiek gezien is het een uitdaging om de voorraad in het gangpad op peil te houden. "Het is heel belangrijk dat we een leverancier kunnen vinden die dichter bij ons staat en daar kijken we ook naar. Het zou ons in staat stellen om het product sneller te krijgen en het zou ons meer consistentie geven."

Juist daarom denkt Tierney dat CEA-geteelde producten steeds belangrijker zullen worden. "Als we producten dichter bij de consument kunnen telen en minder kilometers hoeven af te leggen, kunnen we een verser product van hogere kwaliteit leveren, wat de consumptie ten goede komt. CEA heeft de mogelijkheid om dat te doen."

Hoe krijgen we de consument zover dat hij meer producten eet?
Dillard gaf al aan dat smaak en versheid belangrijke aankoopfactoren zijn. "We moeten producten blijven ontwikkelen met een uitstekende smaak. Onderzoek laat zien dat consumenten bereid zijn om meer te betalen voor een uniek product met veel smaak."

Als voorbeeld noemde ze hoe de samenwerking van Driscoll's met Plenty naar verwachting precies dat zal brengen. "Ik zie een groeimogelijkheid in het upgraden van de producten waarmee we vertrouwd zijn," zei Savanello. Tierney stelde voor om eens naar Europa te kijken. "Europa heeft altijd zeven tot tien jaar op ons voorgelopen in rasontwikkeling, verpakking etc."

Voorbeelden van verschillende etiketten. Foto: Organic Produce Network.

Is de verscheidenheid aan etiketten verwarrend?
Als je door het gangpad loopt, kan de verscheidenheid aan etiketten op producten behoorlijk overweldigend zijn. Ze variëren van biologisch tot niet genetisch gemodificeerd, vrij van gewasbeschermings-middelen, lokaal geteeld, indoor geteeld en in kassen geteeld. Is dat verwarrend voor de consument? Savanello vindt consistentie in de etikettering belangrijk, maar of het biologisch is of niet, is niet in alle segmenten van de sector even belangrijk. "In de zachtfruitsector gaat het om de smaak, terwijl een biologisch label heel belangrijk is bij bladgroenten."

Voor Tierney draait het allemaal om zorgzaamheid. "Als een teler in staat is om het hart van de consument te verbinden met zijn product, zal de afzet stijgen. Zorgzaamheid is voor mij lokaal," voegde ze eraan toe. Verder zei ze dat ze er moeite mee heeft dat CEA-producten niet biologisch zijn als er hydrocultuurtechnieken worden gebruikt. "CEA heeft echt een stempel nodig. Het is gewasbeschermingsmiddelenvrij en wordt op de best mogelijke manier geteeld. Het ligt dicht bij de beste smaak."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven