"Kinderen moeten beter worden beschermd tegen reclame voor ongezond eten"

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. Het huidige systeem van zelfregulering door de industrie werkt niet, stellen de organisaties.

Onderzoekers van de Consumentenbond, 9 consumentenorganisaties uit andere Europese landen en de Europese koepelorganisatie BEUC verzamelden meer dan 80 reclames uit 10 landen. Bij deze reclames worden volgens de onderzoekers de regels overtreden die de levensmiddelenbranche zichzelf heeft opgelegd in de EU Pledge. De EU Pledge is een zelfreguleringsinitiatief van 24 grote levensmiddelenfabrikanten.

Eén op de drie kinderen in Europa kampt met obesitas of overgewicht. In Nederland ligt dat percentage op 15%. Reclames voor ongezonde producten zorgen ervoor dat kinderen ongezonder gaan eten. Als het aan de Consumentenbond ligt komt er een totaalverbod op online marketing voor ongezonde producten gericht kinderen. En tv-reclames tussen 6 uur 's morgens en 11 uur 's avonds voor dit soort producten wordt taboe.

Verder moeten bedrijven de criteria van de Wereldgezondheids-organisatie gebruiken om vast te stellen of een product gezond is. In Nederland zouden bedrijven de Schijf van Vijf kunnen gebruiken. Daarnaast moeten er ook maatregelen genomen worden tegen kindermarketing op verpakkingen. Die vallen nu buiten de EU Pledge.

Bron: Consumentenbond


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven