Het effect van de pandemie is op de tomatenmarkt in het VK, net als op veel andere markten, voelbaar geweest, maar eerder in positieve dan in negatieve zin. In het afgelopen jaar is de tomatenmarkt met 2,1% in waarde en 4,5% in hoeveelheid gegroeid. Volgens Rikesh Panchmatia van data analytics en brand consulting bedrijf Kantar, is dit vooral te danken aan frequentere aankopen.
"Door Covid-19 bezoeken veel consumenten nu supermarkten en kopen ze vaker tomaten, van 25,6 gemiddelde bezoeken in 2018, naar 26,7 in 2021," vertelde Rikesh tijdens de afgelopen weken gehouden British Tomato Conference. "Door de lockdowns en de sluiting van de restaurantsector waren er veel meer gelegenheden om thuis te eten, in tegenstelling tot uit eten, bijvoorbeeld door thuis te werken. Deze trend was vooral merkbaar in het aantal mensen dat thuis lunchte, een stijging van 27%. Als gevolg hiervan is de hoeveelheid van de aankopen in deze periode ook toegenomen, van gemiddeld 0,42 kg in 2018, tot 0,44 kg in 2021."
Duurzame trends
Deze positieve trend voor de tomatenmarkt is echter niet alleen maar goed nieuws. "Deze stijging van de consumptie is fantastisch, maar we moeten manieren vinden om het duurzaam te maken," vervolgt Rikesh. "Ondanks de sterke toename in de afgelopen jaren, is de gelegenheid om thuis te lunchen sneller afgenomen dan andere gelegenheden. Hoewel thuiswerken voor veel werknemers een blijvertje is, zijn anderen gedeeltelijk of voltijds teruggekeerd naar kantoor, dus de sector moet zich ook op deze buitenshuisgelegenheden richten."
Een ander gebied waar de markt een sterk groeipotentieel heeft, is dat van de premium tomaten. "Keer op keer zien we dat mensen bereid zijn om premium prijzen te betalen voor premium producten. Niemand is gebaat bij onderlinge concurrentie om het product het goedkoopst aan te bieden, noch de teler, noch de verkoper, noch de consument. We kunnen echt baat hebben bij een focus op kwaliteit en gewenste eigenschappen in tomaten."
De premiumsector is de afgelopen jaren het meest gegroeid van alle sectoren, met een stijging van 13,3%, waardoor het marktaandeel van deze sector is gestegen tot 6,2%.
Online-aankopen, een andere stijgende categorie, houden ook sterk verband met premiumproducten, aangezien de perceptie van kwaliteit hier van cruciaal belang is. 17,2% van de premiumproducten werd via het onlinekanaal verkocht en droeg daarmee voor 56% bij aan de groei van de premiumcategorie.
De grote vraag is echter hoe we deze positieve trends kunnen vasthouden en uitbouwen. Rikesh benadrukt hoe de huidige situatie zowel een zegen als een vloek is. "Hoe de markt zich het komende jaar zal ontwikkelen, hangt voor een deel af van overheidsmaatregelen. Als er meer lockdowns komen, zouden we door de omstandigheden de trend kunnen zien doorzetten. We moeten voortbouwen op het huidige momentum en proberen de consumptieniveaus te handhaven en te verhogen. Tijdens de pandemie is er meer aandacht gekomen voor gezonde voeding, dus als sector moeten we de gezondheidsvoordelen van tomaten promoten, bijvoorbeeld als gezonde snack achter het bureau wanneer mensen weer aan het werk gaan, of kijken met welke producten ze kunnen worden gecombineerd, bijvoorbeeld in een salade. Hier ligt een kans om leemten in de markt op te vullen, maar we moeten samenwerken met de consument en leren wat hij wil. Wat zijn de optimale verpakkingsformaten, waarmee worden tomaten geconsumeerd? Dat zijn vragen waar we naar moeten kijken om de groei van de afgelopen jaren voort te zetten."