Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumentenonderzoek Deloitte

"Vergroot en verbeter het AGF-aanbod"

Tholen - "Bied voldoende verse en gezonde keuzes, vergroot en verbeter het versaanbod, voornamelijk groente en fruit, en informeer consumenten actief over de gezondheidswaarden van verse producten." Dat is een van de conclusies van het jaarlijkse  Consumentenonderzoek 2021, gisteren gepresenteerd door de branchegroep Retail van Deloitte. Het onderzoek brengt trends en ontwikkelingen in consumentengedrag in kaart. Begin juni 2021 namen 2.326 consumenten deel aan het onderzoek.


Respons op de vraag: Hoe belangrijk vindt u de volgende aspecten van het assortiment van een supermarkt? (1 = niet belangrijk; 10 =uitermate belangrijk), bron Deloitte

Het meest belangrijke aspect van het assortiment van een supermarkt is volgens de respondenten een kwalitatief goed aanbod van groente en fruit. Voldoende aanbod van producten, ruime keuze in groente en fruit, kwaliteit van goede huismerken en kwaliteit van het brood vullen daarnaast de top 5.
Ten opzichte van 2019, vinden de respondenten de ruime keuze en kwaliteit van verse vis, kwaliteit van groente en fruit, ruime keuze duurzame producten, voldoende aanbod van producten en voldoende streekproducten nu significant meer belangrijk. De ruime keuze van branchevreemde producten is minder belangrijk dan de vorige twee jaar.

Kwaliteitsaspecten van de supermarkt
Het belangrijkste aspect van een goede supermarkt blijft volgens de respondenten de prijs. Daarna is de afstand van huis tot de winkel het meest belangrijk. De belangrijkste aspecten (na prijs en afstand) zijn verse producten en ruime keuze op de groente- en fruitafdeling, weinig uitverkochte artikelen, vriendelijk personeel, kwalitatief goede huismerk producten en gratis parkeergelegenheid.

Bron: Deloitte

Coronavirus
Een tiende van de respondenten heeft zijn/haar eetgedrag aangepast door het coronavirus. Men is vooral meer groente (52%), fruit (53%) en vis (35%) gaan eten en minder snacks/chips (41%), snoep/chocola (37%) en vers vlees (37%) gaan eten en minder frisdrank (37%) gaan drinken.

Online shoppen
De ruime meerderheid (91%) van de respondenten die de boodschappen online bestellen, laat de boodschappen het liefst thuis bezorgen. De respondenten die zowel online als in een fysieke winkel boodschappen doen, kopen ongeveer 46% van de totale boodschappen in een fysieke winkel en 54% online. Ze kopen vooral zuivel, snacks, frisdrank en was-/schoonmaakmiddelen online, terwijl groente en fruit, vlees en vis, brood en alcoholische dranken meestal in een fysieke winkel gekocht worden.
De respondenten die nooit online bestellen, geven hiervoor als voornaamste reden dat de supermarkt dicht bij huis ligt (56%), dat men de producten eerst wil bekijken (44%), dat winkelen in een supermarkt gewoon leuker is (43%) en dat ze hier niet extra voor willen betalen (39%).

Klik hier voor het gehele Consumentenonderzoek 2021