Guy De Meyer, Demargro:

“De kwaliteit van de Belgische aardbei is ongekend”

Tholen - "Dit jaar was niet een al te best jaar voor de zachtfruitsector op gebied van kwaliteit", zegt Guy de Meyer van Demargro. "Door het koude weer was de kwaliteit van het houtig kleinfruit minder dan normaal. Het aanbod bleef achter, waardoor de prijzen relatief hoog waren. Wat weer resulteerde in een mindere afname door de consument."

Op zijn beurt zorgt het zonnige weer nu voor een mooi aanbod van kwaliteitsaardbeien. "Momenteel is er een goed werkbare prijs voor de aardbeien", zegt Guy. "Als de prijzen te hoog zijn, dan is het lastig om afzet te vinden, maar zijn ze te laag dan is het voor ons ook niet goed. Dan zit iedereen in de aardbeien en probeert iedereen elkaar te beconcurreren met te lage marges tot gevolg."

Beschermd of vollegrond
Guy de Meyer geeft aan dat Demargro nog met ongeveer 5% vollegrondsteelt werkt. De overige 95% van de aardbeien die de exporteur inkoopt en vervolgens afzet in landen als Frankrijk, Spanje en Scandinavië, zijn beschermd geteeld onder kappen of in kassen.

"Vollegrondsteelt neemt steeds meer af", zegt Guy. "Wij doen nog zo’n 5% voor klanten die er echt specifiek naar vragen, maar je ziet dat bijvoorbeeld de regen van dit jaar veel meer schade aanbrengt aan de vollegrondsteelt dan de beschermde teelt. Waar beschermde teelt het meeste last van heeft gehad dit jaar is de afwezigheid van zon en niet zozeer de kou en nattigheid."

Nieuwe variëteiten
Waar vroeger het aanbod in aardbeirassen nog vrij klein was worden er nu steeds meer variëteiten aangeboden door de veilingen en het valt Guy op dat de kwaliteit steeds beter wordt. "Waar het vroeger vooral Elsanta was, zijn er nu ook rassen als de Sensation, Murano, Verity en Falco op de markt", zegt de exporteur. "Elk ras beschikt over zijn eigen kenmerkende eigenschappen en heeft ook weer zijn eigen voor- en soms nadelen."

Groeiende zachtfruitmarkt
De producten van Demargro vinden gretig aftrek in Frankrijk, maar de exporteur levert ook veel in Spanje en Scandinavische landen,  en worden er de laatste jaren steeds meer landen aan het lijstje toegevoegd. Zo stijgt de afzet van zachtfruit elk jaar weer.

De afgelopen tijd heeft Demargro ook ingezet op het vinden van nieuwe markten. "Doordat onze medewerkers veel expertise hebben in de producten waar we mee werken en we uitsluitend met hoge kwaliteitsproducten werken, lukt het ons om voortdurend nieuwe markten te vinden die interesse tonen in onze producten", zegt Guy. "Daarbij komt dat een groot deel van onze reclame mond-tot-mond reclame is, klanten zijn tevreden en zien dat we in staat zijn om constante goede kwaliteit te leveren."

Dit jaar heeft Demargro ook sterk ingezet op de afzet van frambozen en bessen. "Ondanks dat de prijzen wat hoog waren in het begin van het seizoen, hebben we toch veel in kunnen doen", zegt Guy. "In België onderscheiden we ons echt door onze kwaliteit en daardoor blijft er ook vraag naar deze producten."

Nieuwbouw
De handel gaat gewoon door, maar intussen wordt er op een kilometer afstand van de huidige locatie een nieuw pand gebouwd. “De bouw gaat erg goed”, zegt Guy. “Op z’n vroegst eind dit jaar of anders begin volgend jaar zullen we onze intrek nemen in het nieuwe, grotere pand.” De nieuwe loods zal bestaan uit een verpakkingsgedeelte van 3.400m², een expeditieruimte van 4.500m² en 2.000m² aan frigo’s. “Het nieuwe pand en de extra ruimte geeft ons de mogelijkheid om te groeien en klaar te zijn voor de toekomst”, aldus Guy De Meyer.

Voor meer informatie:
Guy De Meyer
Demargro
Tombrugstraat 11
8850 Ardooie, België
+32 (0)51 74 70 75
guy.de.meyer@demargro.be           
www.demargro.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven