Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We streven ernaar dat elke teler iets met data gaat doen of de toegevoegde waarde van data inziet"

Twintig jaar geleden, in 2001, ontstond uit een initiatief van Wageningen University & Research (WUR), LetsGrow.com. Een bedrijf dat startte met het ontsluiten van modellen van de WUR, later verschillende teeltdata met elkaar vergeleek en nu bekend staat om data-gedreven telen. 

Sales Manager Winny van Heijningen en Data Driven Growing Specialist Heleen Lugt nemen ons, in navolging van hun ervaren collega's Edwin Vis en Leon Batta, als young professionals mee voor een kijkje achter de schermen bij het jubilerende bedrijf. 

Van teler naar software
Winny kwam drie jaar geleden de poorten van het kantoor in Vlaardingen binnengelopen. Afgestudeerd in Sociologie, maar dochter van een teler, dus het bloed kroop waar het niet gaan kon. Zo startte zij na haar studie als teamleider bij de gerenommeerde bloementeler Florensis.

Na een tijdje begon haar interesse in tuinbouw een switch te maken richting de softwarekant van de branche. En toen was één plus één ineens twee. Een vacature op de website, een belletje met Peter Hendriks en zo geschiedde. Gestart als accountmanager, maar vanaf 1 april jongstleden doorgegroeid als sales manager.

Hommels 
Heleen studeerde in februari 2020 af van haar studie Biologie aan de Wageningen Universiteit. Voor haar afstudeerproject bestudeerde zij het vlieggedrag van honingbijen. Net als Winny niet echt een tuinbouwgerelateerde studie, maar als je honingbijen in het vizier hebt, dan kom je al snel uit bij hommels.

En laten dat nu net een van de vele harde werkers zijn in de  tuinbouwbranche. “Ik was op zoek naar een baan waarbij de combinatie tussen biologie en techniek sterk naar voren kwam. Uiteindelijk las ik op LinkedIn een verhaal over Plant Empowerment en kwam ik zo bij LetsGrow.com terecht. De functie van Data Driven Growing Specialist bleek een schot in de roos.”

Samen kom je snel verder
Winny legt uit wat haar uitnodigde om te solliciteren: “Wat mij vooral opviel bij LetsGrow.com, was dat je vanaf het begin gelijk veel verantwoordelijkheid krijgt. Je kunt zelf kansen creëren en ze ook pakken. Dit werd mij beloofd tijdens de sollicitatiegesprekken, maar bleek ook echt zo te zijn. Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie dus die mentaliteit past heel goed bij mij. Ik kan hier echt mijn ei kwijt.”

Ook Heleen kan zich hier wel in vinden. “Alle collega’s hebben een flinke onderzoek drive, dus we zijn constant met elkaar nieuwe dingen aan het ontwikkelen of zaken aan het verbeteren. Dat vind ik super fijn in mijn baan. De organisatie is niet gelaagd en er wordt veel ontwikkeld zonder te veel gedoe. Ontwikkelingen gaan snel omdat we veel specialisten in huis hebben, maar vooral omdat men de ruimte krijgt nieuwe dingen direct te proberen. Je komt met elkaar snel verder.”

Heleen tijdens het uitvoeren van de IPM-registraties met collega Ilva.

Vroege vogel
Winny is namens LetsGrow.com contactpersoon voor verschillende telers over de hele wereld. Al legt ze haar focus wel vaak op landen zoals Australië en Japan. “Ik ben een vroege vogel, dus door het tijdsverschil zijn deze landen perfect voor mij. Zo verdelen we onze klanten binnen het team naar ieders wens.”

Heleen merkt lachend op dat zij dan nog eens moet praten met haar teamleden over die verdeling. “Ik ben eigenlijk ook een ochtendmens, maar ik heb toch veel te maken met klanten in de regio Noord-Amerika.”

Al is zij wel heel erg blij met de cases die ze voorgeschoteld krijgt als Data Driven Growing Specialist. Ze legt uit: “Ik ga altijd lekker op nieuwe ideeën. Dingen uitproberen en hier de ruimte voor krijgen. Bij de trainingen, die wij aan telers geven, is dit zelfs heel belangrijk. Elke situatie is anders en er is altijd ruimte voor verbetering. Je kunt je eigen kennis en die van je collega’s goed inzetten, omdat ieder zijn eigen expertise heeft. Zo kunnen wij onze klanten echt goede begeleiding bieden, zodat zij kunnen groeien naar echte Data Driven Growers.”

Verduurzaming van de tuinbouw met data
De afgelopen jaren is het speelveld binnen data in de tuinbouw erg veranderd. Ook Winny beaamt dat: “Mijn functie is niet meer hetzelfde als toen ik begon. Drie jaar geleden vonden veel telers data nog spannend, maar nu weet bijna elke grote of kleine teler wel dat ze er iets mee willen doen. Hoe ze dat kunnen doen is vaak een vraag die aan ons gesteld wordt. Bij LetsGrow.com streven we ernaar dat elke teler iets met data gaat doen of de toegevoegde waarde van data inziet. Of het nu vergelijken van gegevens is of een volledig Data Driven Growing traject. Ik ben bijvoorbeeld erg trots op mijn eerst implementatieproject met een grote klant uit Azië met meerdere vestigingen. Ik ben met hen een aantal jaren geleden gestart met data inlezen en vergelijken in ons platform MyLetsGrow, maar maken nu samen de transitie naar een volledige Data Driven Growing teeltstrategie en hier helpt het team van Heleen hen dan ook weer bij in de vorm van trainingen.”

Richting de 50
Heleen vult aan: “Bij LetsGrow.com gaat er veel aandacht en focus naar het verduurzamen van de tuinbouw wereldwijd. Dat vind ik erg mooi aan het bedrijf. Met onze diensten kunnen wij, onze telers, maar ook teeltadviseurs meer inzicht krijgen in wat er gebeurt in een kas en met de plant. Door die data slim in te zetten kun je slimmer met je resources omgaan en dus duurzamer telen. Ik vind het super gaaf om deel uit te maken van een bedrijf dat voorop loopt op het gebied van data in de tuinbouw en daar ook al meer dan twintig jaar ervaring mee heeft. LetsGrow.com ontwikkelt volop.”

Winny vult aan: “Ik was collega nummer 13 en nu gaan we al richting de 50. Een club van jonge talenten met een bepaalde snelheid en enthousiasme, in combinatie met meer ervaren medewerkers die voor een bepaalde stabiliteit en veiligheid zorgen”. “En ook een goede mix tussen mannen en vrouwen!” vult Heleen aan. En dat is zeker waar. Bij LetsGrow.com bestaat bijna de helft van de organisatie uit vrouwen.


Winny op bezoek bij klanten in Mexico

It’s a man’s world
Er wordt vaak gezegd dat de tuinbouwbranche en echte mannen wereld is, maar zo ervaren deze dames dat niet. “Het was mij in eerste instantie eigenlijk niet opgevallen dat in deze branche veel mannen werken, dit omdat bij LetsGrow.com dat contrast bijna niet te merken is. Pas toen anderen uit mijn netwerk het benoemden begon ik het anders te zien”, zegt Heleen.

Eigenlijk staan Winny en Heleen hier niet zo bij stil. Winny vertelt: “Het blijft gewoon mensenwerk en mannen en vrouwen samen zorgen voor een bepaalde fijne dynamiek in het team. Al ben ik natuurlijk wel een klein beetje trots op alle dames in deze branche.”

Het maakt dat ze bij LetsGrow.com aan het eind van bovenstaand verhaal concluderen: ‘It’s a man’s world, but it would be nothing without a woman or a girl. Bij LetsGrow.com in ieder geval wel.

Voor meer informatie: 
LetsGrow.com
info@letsgrow.com 
www.letsgrow.com 

Publicatiedatum: