Rassen kijken tussen de containers

Tholen - De Inspiratiedag van Syngenta vond vrijdag plaats in de Rotterdamse haven. Tussen imposante containerschepen werd een grote groep telers ontvangen in Futureland.

De opkomst was groot. Zo groot dat het gesplitst werd in twee groepen om een coronaproof event te kunnen garanderen.

Voorafgaand aan de presentaties van de sprekers was er ruimte om hun rassen in alle tomaten- en paprikasegmenten te zien en te bespreken met een van de Syngenta-mensen.

Wij spraken met Geoffrey Hibbs. Geoffrey is breeding trials specialist en beoordeelt in die hoedanigheid of nieuwe rassen door kunnen naar de volgende fase in het hele proces. Hij volgt de proeven van de nieuwste rassen op, in een vroeg stadium. Met hem bespreken we een aantal rassen die nog in het pre-commerciële stadium zijn. Hier worden grote proeven voor opgezet omdat ze veelbelovend zijn.


Guido de Wit en Marie Legendre

KM2003Deze snoeptomaat maakt zelf sucrose aan, waardoor het hele groeiproces minder energie van het gewas vraagt. Geoffrey: "En dat komt de smaak ten goede. Wij noemen die echt een gouden combinatie. Bovendien ligt de productie 15-20% boven het standaardras van dit segment."

3T6D0242
De smaakbeleving van deze tomaat is vergelijkbaar met die van Angelle. Geoffrey: "Een zachte smaak. Het smelt in je mond. Qua opbrengst ligt dit ras boven Sweetelle. Door de kortere trossen is dit gewas arbeidsvriendelijk."

8C18301
Dit ras behoort tot het tros middel segment. Geoffrey: "8C18301 sprong er echt uit in onze evaluaties vergeleken met twee referentierassen. Zeker op de punten van productie in het algemeen én vroegproductie specifiek was het duidelijk dat dit ras door naar grotere praktijkproeven mag." De smaak is vergelijkbaar met Sevance.

8C16319Deze grove trostomaat verdient een plaats in de eregalerij vanwege de hoge productiecijfers. Geoffrey: "Die cijfers zijn ongeveer 10% hoger dan de huidige standaard van dit segment."

605156 Tot slot neemt Geoffrey ons nog mee naar 605156. "Dit is de verbeterde versie van Lemonade. De presentatie is perfect en de smaak bijzonder lekker."


Annelies Justé

ToBRFV
Annelies Justé van DCM trapt af. Als bio-ingenieur en promovendus in microbiologie doet ze intensief onderzoek naar ToBRFV. Ze deelt haar praktijkkennis in haar presentatie. Eén van de moeilijke dingen van dit virus is dat een gewas wel besmet kan zijn, maar er nog geen enkel verschijnsel van te zien is. Het lijkt dat de tijd tussen besmetting en symptomen groot is. En bovendien variabel.

Ook de mechanische besmetting is een lastige. Een virus op een oppervlak kan wel van een half jaar tot een jaar nog steeds overdraagbaar te zijn. Testen is het credo dus. En dat kan op verschillende manieren: via drainstalen, bladmonsters en swabs.

Tomatentelers zijn zich inmiddels heus wel bewust van het gevaar van ToBRFV. Toch gaat het weleens mis. Annelies kent de verhalen dat je er ‘nooit’ meer vanaf komt. Dat is niet helemaal waar. Annelies kent ook voorbeelden dat een kas weer volledig schoon is na een grondige reiniging. Vergeet de kritische punten in de kas niet daarin mee te nemen, zoals karren, goten, stof op de lampen en het zeil van de silo.


Ruud Kaagman

Ruud Kaagman, Global Crop Unit Head Tomato bij Syngenta bespreekt een aantal punten waar een veredelaar in 2021 zo al rekening mee houdt. Het veredelingsproces kost 10 jaar onderzoek, dus een vooruitziende blik is nodig. Trends als urbanisatie (wat leidt tot professionalisering van telen), ander consumptiegedrag (het snacksegment zal steeds verder groeien), duurzaamheid (droogte resistente rassen en residuvrij telen), automatisering  / robotisering (omdat arbeid toch een beperkende factor wordt) en digitalisering.

En met dat laatste onderwerp was de brug geslagen naar Martin van Tol, LetsGrow.com.


Martin van Tol

Data gedreven
Martin van Tol is sales manager bij LetsGrow.com. Hij bespreekt het stappenplan naar Data Driven Growing. Dat is een term die je de laatste tijd veel hoort. Martin: "Wij maken modellen om op basis van data de Return on Investment voor de teler te vergroten. Dat is het doel."

LetsGrow.com kent waardes aan data toe, zodat het informatie wordt. Op basis van die feitelijke informatie kan de teler gefundeerde beslissingen nemen. Hij voegt toe dat zij dat doen met de Plant Empowerment uitgangspunten in het achterhoofd; het draait om het in balans houden van de plant.

Het doel is zeker niet om de mens vervangen. Nee, de tools zijn er om de teler te helpen. Data gedreven organisaties krijgen nog meer kansen om hun ROI te verhogen.


Geoffrey Hibbs met 8C18301

Voor meer informatie:
Syngenta
www.syngenta.nl 

Peter Colbers
Mobiel: +31 (0)6 1270 9364
peter.colbers@syngenta.com 

Peter Geerts
Mobiel: +32 4 7531 5999
peter.geerts@syngenta.com 

Rob Gevers
Mobiel: +31 (0)6 1383 4162
rob.gevers@syngenta.com 

Pieter Stijnen
Mobiel: +32 4 7760 4912
pieter.stijnen@syngenta.com 

Marcel Vis
Mobiel: +31  6 1296 4722
marcel.vis@syngenta.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven