Meer stilstaan bij wat we allemaal in ons winkelmandje stoppen, dat is wat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wil bereiken met een gisteren gepresenteerde consumentenwebsite: www.winkelmandje.cbl.nl.
Op de website geeft het CBL, o.a. op basis van marktcijfers en informatie van het Voedingscentrum, de consument inzicht over de wat er allemaal bij komt kijken voordat een product in het schap belandt.
Op de website geeft het CBL toelichting op de tien meest verkochte producten in de supermarkt. Uit de AGF-sector zijn dat bananen, komkommer en paprika.
Over komkommers, dikwijls in krimpfolie verpakt, valt te lezen op de website dat komkommers 'vaak een flinke afstand afleggen van teler tot supermarkt. Om het product te beschermen tegen beschadigingen, wordt een plastic verpakking toegevoegd. Deze verpakking zorgt er dan gelijk voor dat verspilling van het product wordt tegengegaan. Een functioneel plasticje, dus.'
Duurzaamheid en gezondheid belangrijke rol
Zowel gezondheid als duurzaamheid spelen een belangrijke rol in de supermarkt. En dat zie je terug in de producten die jij koopt. Wist je bijvoorbeeld dat de supermarktbranche gezamenlijk werkt aan een Leefbaar Loon Bananenproject om te zorgen dat medewerkers op plantages voldoende betaald worden? En dat supermarkten gezamenlijk ambitieuze doelen hebben om de hoeveelheid verpakkingen te verminderen. Je leest het in het Brancheplan Duurzaam Verpakken.
Ook is er volop aandacht voor de Schijf van Vijf. Bijna alle producten die het meest verkocht worden, staan in de Schijf van Vijf. Onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord is dat supermarkten zich inzetten om de consument te verleiden meer producten te kopen die binnen de Schijf van Vijf vallen. Een voorbeeld van zo’n actie is groenten zó aan te bieden dat het makkelijker is ze als tussendoortje te eten. Denk maar aan de snackpaprika’s en -komkommers.
Bron: CBL