Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kruiden in de lift

Tholen - De variatie aan kruiden in het keukenkastje is vaak vele malen groter dan in vers. Kruidenliefhebbers Ard-Jan Bluemink, Marnix en Harm Keurhorst vinden dat dat anders en verser moet. Onder het motto ‘Verse kruiden voor iedereen binnen handbereik’ zetten ze kruiden in de lift, met hun LIF-toren concept.

Daarmee gaan ze deze maand de boer op. Het vertrouwen in de markt is groot. “Het voordeel van kruiden is dat ze zichzelf verkopen. We zien een stijgende belangstelling voor onze webshop en bij onze particuliere kraam. De crowdfundingcampagne is ook bovenverwachting goed verlopen. Dus wat ons betreft staan alle seinen op groen.” 

Het gebruik van kruiden past helemaal in de trends van gezond, vers en lokaal. “Kruiden zijn smaakmakers in diverse gerechten. Gedeeltelijk kunnen kruiden zout vervangen en dat is goed voor de gezondheid, want te veel zout is niet goed voor de nieren en bloeddruk. Bovendien hebben veel kruiden een positieve werking bij verschillende kwaaltjes en ziekten waarvoor ze al duizenden jaren worden gebruikt. We merkten echter dat mensen eigenlijk niet goed wisten hoe je met kruiden om moest gaan en ook maar een beperkt aantal kruiden kenden. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan,” vertellen de ondernemers.

Drie jaar ontwikkelden ze aan een systeem om potkruiden zo lang mogelijk in leven te houden met zo min mogelijk moeite. Daarbij luisterden ze goed naar wensen van gebruikers. “Onze LIF-kruidentoren ontzorgt. Je hebt geen groene vingers nodig, in het potje zit de voeding voor de kruiden. Het enige dat je hoeft te doen is het kruidenpotje in de toren te zetten en één keer per week het waterreservoir bij te vullen. Afhankelijk van het soort kruid, blijft het minimaal 2 weken tot maanden goed en we geven natuurlijk tips over eventuele verzorging."

Stukje natuur in huis
LIF staat voor Local Indoor Farming. De toren bestaat uit een aantal ‘bouwstenen’ waarmee je drie soorten torens kunt bouwen: hoekvormig, halfrond of rond. Zo is er voor elke keuken een passende toren. “In eerste instantie wilden we de zakelijke markt bedienen, maar door dit ontwerp kunnen we met hetzelfde systeem ook de particuliere markt bedienen en dat maakt het zo sterk. De kleinste variant heeft een hoekvorm en is 4 lagen hoog en past in iedere keuken. Deze variant kan al 8 verschillende soorten kruiden bevatten. In de grote variant is de toren rond en kan flink de hoogte in, wat het interessant maakt voor bijvoorbeeld restaurants en verzorgingshuizen.”

De kruidentoren heeft ook decoratieve waarde, verspreidt een heerlijke geur en zuivert de lucht. “Je brengt een stukje natuur in huis of in je restaurant en dat zorgt voor beleving. ’s Morgens begin je met een vers kopje kruidenthee, ’s middags bak je een eitje met kruiden, ’s avonds kook je met kruiden en laat op de avond maak je nog eens een cocktail met kruiden. Je kunt kruiden de hele dag door gebruiken en dat maakt het extra leuk.”

De onderdelen van de toren komen van Nederlandse leveranciers. “Voor ons is dat heel makkelijk schakelen, maar ‘Made in Holland’, waar iets vandaan komt, wordt steeds meer een issue in de markt. Wij willen daarom ook heel transparant zijn in onze werkwijze en wie wij zijn.”

Geen hype
De drie ondernemers zijn echte kruidenliefhebbers. In hun webshop en in een kraam voor de deur bieden ze in samenwerking met een kweker een ruim assortiment van kruiden aan: van ABC-kruid, ook wel champagneblad genoemd, dat een licht verdovend gevoel geeft tot zoete aardappel waarvan het blad te bereiden is als spinazie.

Op het gebied van kruiden valt nog veel te ontdekken. “Kruiden zijn hip en happening. Het is geen hype, maar een trend die doorzet. We zijn zelf al heel lang gefascineerd door kruiden. Er zitten enorm veel aspecten aan: de mogelijkheden tot verwerking, de smaak, geur, geneeskrachtige werking, de soorten. Deze enorm boeiende wereld willen we graag dicht bij de mensen brengen.

Er zijn heel veel verschillende soorten en daar is zoveel over te vertellen. Iedereen kent verse basilicum en munt, maar er is ook Thaise basilicum en ananasmunt, etc. Oregano en rozemarijn kennen mensen vanuit het keukenkastje, maar wij kunnen de verse varianten leveren en dat is veel leuker. Naast de kruidentoren gaan we abonnementen aanbieden en sturen daarbij recepten en informatie over kruiden mee die mensen in een map kunnen verzamelen. De kruidentoren heeft een relatief klein oppervlak waarin je veel verschillende soorten kunt bewaren. Door de combinatie van het ontzorgingsconcept, webshop en/of het kruidenabonnement kunnen we kruiden breed beschikbaar maken en mensen meer leren over kruiden.”

Copycats
Voor copycats zijn ondernemers niet bang en het is ook niet erg wanneer mensen er goedkope kruidenpotjes uit de supermarkt in gaan bewaren. “We bieden een totaalconcept en dat is niet zo gemakkelijk na te doen. Het aanbod in de supermarkt is heel beperkt en kwalitatief een stuk minder, als je het folie weghaalt, dan vallen ze al uit elkaar. Onze kruiden zijn in een natuurlijke omgeving opgekweekt en afgehard. Ze gaan daardoor langer mee en dat verschil zullen de gebruikers merken. Bovendien vinden we het niet zo erg als ze basilicum uit de supermarkt in de toren plaatsen. Het gaat juist om de variatie aan kruiden die je op een relatief klein oppervlak kunt bewaren. We hebben wel 30 soorten kruiden die je nooit zult tegenkomen in de supermarkt en we zullen er ook alles aan doen dat consumenten, die kruiden bij ons halen, dat extra stukje informatie en inspiratie meekrijgen.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 7-8, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

 

Voor meer informatie:
Harm Keurhorst
LIF Group
hkeurhorst@lifgroup.nl 
www.lifgroup.nl