Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse transportbedrijven hebben last van langere wachttijden en administratieve rompslomp door Brexit

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het VK heeft een kritiek punt bereikt. Er zijn veel oorzaken voor het tekort te noemen, waaronder de lagere beschikbaarheid van chauffeurs, hetgeen zowel te wijten is aan de immigratieregels na Brexit, de enorme groei van de vraag naar wegtransport en de langere wachttijden aan de grens. 

Volgens een nieuw rapport, dat werd gepubliceerd door Haulage Exchange, is de vraag naar vrachtvervoer gedurende de periode van maart tot mei 2021 meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

De voornaamste bevindingen uit het rapport: 

  • Stijging van 120% van de vraag in april 2021 ten opzichte van april 2019 
  • Verdubbeling van de vraag naar vrachtvervoer tussen maart en mei 2021 ten opzichte van de periode maart - mei in 2019
  • 81% van de vrachtvervoerders ervaart langere wachttijden aan de grens
  • 69% heeft meer tijd nodig voor de administratie alvorens de grens te kunnen passeren
  • 19% doet geen zaken meer met bedrijven in de EU
  • 69% verwacht nadeel te ondervinden van de uitgebreide grenscontroles op inkomende goederen per 1 januari 2022

De Brexit-regels gingen op 1 januari 2021 in, maar de volledige impact zal pas duidelijk worden zodra de uitgebreide grenscontroles op 1 januari 2022 starten. 

Ongeveer 56% van de vrachtvervoerders laat weten hinder ondervonden te hebben van de daling van de export naar de EU,  terwijl de helft aangeeft last te hebben van het feit dat de import is afgenomen. Desondanks is de vraag stabiel en enorm gegroeid.

69% van de vrachtvervoerders die deelnamen aan de enquête zeggen schade te hebben geleden als gevolg van Brexit, terwijl 19% helemaal geen zaken meer met bedrijven in de EU doet, en 25% aangeeft niet in staat te zijn een goede planning te maken vanwege de aanhoudende onzekerheid. 

De toename van de wachttijd aan de grens had de grootste impact op vervoersbedrijven, gevolgd door de extra tijd die zij kwijt waren aan hun administratie. Veel bedrijven zagen de import en export van en naar de EU dalen, onder meer als gevolg van de langere reistijd.

50% van de respondenten gaf aan meer stress, onrust en andere mentale problemen te ervaren. Daarnaast gaf 13% aan dat hun personeel langere dagen moest maken, terwijl 6% zei dat hun medewerkers hun wettelijk aantal vakantiedagen niet op hebben genomen.   

Het onderzoek wees uit dat 56% van de vrachtvervoerders een deel van hun activiteiten naar de EU hebben verplaatst of overwegen om dit in de toekomst te doen. 

Eén op de acht vrachtvervoerders beschouwt het tekort aan ervaren chauffeurs als een serieus risico voor de sector in 2021. Onderzoek heeft aangetoond dat 12.000 tot 15.000 van hen elders werk heeft gezocht. 

Het nadelige effect van het chauffeurstekort heeft ertoe geleid dat sommige sectoren niet in staat waren om voldoende vervoerders te vinden om hun producten te verladen. Voor bepaalde producten gelden extra controles en zijn meer administratieve handelingen nodig, waardoor vrachtvervoerder extra obstakels ondervinden bij het transport van deze producten. 

Bijna een derde (31%) van de respondenten gaf aan klanten uit de levensmiddelen- en drankensector te mijden vanwege de grens- en Brexitproblemen. Andere sectoren waar ze liever niet mee werken zijn: de veehouderij (25%), landbouw (25%), tuinbouw (19%) en retail (13%). 

Wat vormt het grootste risico voor de Britse wegtransportsector in 2021? 
Volgens het rapport gaf 75% van de ondervraagde aan dat administratieve rompslomp het grootste risico voor de Britse wegtransportsecor vormt in 2021. 62,5% noemde de hogere operationele kosten en slechts 12,5% noemde het chauffeurstekort als grootste bedreiging. 

In januari 2022 zullen er uitgebreide grenscontroles gaan gelden voor de Britse import. 68,7% van de respondenten verwacht hiervan hinder te ondervinden, 6,2% verwacht geen nadelige impact en 15% had nog geen mening. 

Klik hier om het hele rapport te lezen.  

Publicatiedatum: