Afgelopen week kwam in het nieuws dat supermarkten en speciaalzaken, en in het bijzonder de groentewinkel, omzet aan het inleveren waren, volgens onderzoek van GfK. Het beeld dat horeca weer omzet afsnoept van de groentemannen, wordt genuanceerd door branchevereniging ADN.
"Dat de grote stijging van (winkel)omzet is afgenomen klopt inderdaad, maar de omzet ligt nog steeds boven de omzet van voor corona. Daar komt bij dat er veel ondernemers ook juist aan de horeca leveren. Dit is omzet die tijdens de sluiting van de horeca in de coronatijd was weggevallen en nu voor een deel weer terug is.
De conclusie kan worden getrokken dat er nog steeds veel consumenten zijn die de speciaalzaken hebben herontdekt. Betere producten, prettigere bediening, rustigere omgeving en daarmee betere hygiƫne zijn nog steeds belangrijke pluspunten van de speciaalzaak", aldus ADN.
Het is aan de ondernemers en de medewerkers om deze (nieuwe) klantengroep ook vast te houden in de toekomst. ADN helpt daarbij met onder andere het STAP programma en diverse trainingen. Neem contact op met de ADN bedrijfsadviseurs voor meer informatie.
Eerder deze week belde AGF met een aantal groentemannen voor een reactie. Zij bevestigen ook dat de omzet weliswaar lager lag dan vorig jaar, maar nog altijd hoger dan voor corona.