Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"20 tot 30 procent blijven plussen, dat kan niet"

Groei zwakt af, maar AGF-detailhandelaren blijven goede zaken doen

Tholen - “Het is niet zo dat we met gierende banden plussen draaien net zoals vorig jaar, maar het gaat gewoon goed”, reageert ondernemer Marco Dijkema van Elkedagversss uit Julianadorp, tevens bestuursvoorzitter ADN op het nieuws dat omzetten bij AGF-speciaalzaken zouden verdampen nu de horeca weer open is. “Voor mijn zaak geldt het zeker niet, uit de branche heb ik geen geluiden gehoord dat omzetten onder druk staan. Ik denk dat wie je ook belt, het leeuwendeel zal zeggen: “We hebben plusweken en een enkel minweekje gehad, maar gemiddeld hebben we niets ingeleverd ten opzichte van vorig jaar." Het gaat gewoon goed, ook nu de horeca weer open is. Je kunt wel zeggen dat de groei ten opzichte van vorig jaar afgezwakt is, dat is zo, je blijft niet 20 tot 30 procent plussen, dat kan niet.”


Marco Dijkema van Elkedagversss.nl en bestuursvoorzitter ADN

Dat volgens GfK andere speciaalzaken minder last zouden hebben van het horeca-effect, is volgens Marco appels met peren vergelijken. “Bakkers kunnen qua prijsvorming de broodprijs vergelijken met die van vorig jaar en daarop hun omzet voorspellen. Dat geldt in de AGF-handel niet. Prijspeil, aanbod en 'wanneer wordt wat verkocht, je hebt met veel meer factoren te maken', het is dit jaar weer heel anders dan vorige jaren: het aanbod is anders in de tijd, de prijsvorming is anders - meloenen goedkoop en aardbeien duur -, producten die op het verkeerde moment volop beschikbaar zijn, zo gaat het eenmaal dit jaar. Voor bedrijven met een flink percentage horeca, ligt het nog weer anders. Die hadden vorig jaar pijn maar nu horeca weer open is gaat het weer de goede kant op.”

De meeste AGF-speciaalzaken doen sinds de corona-uitbraak zeer goede zaken. “Ik denk dat mensen die in de speciaalzaak zijn gaan kopen, het vast is opgevallen dat er meer kennis zit en dat er een breder assortiment ligt. Het is aan ons om te volharden en zoveel mogelijk van die omzet vast te houden. In kwaliteit, vakkennis en assortiment zit onze kracht”, besluit Marco.

De vakantietijd is aangebroken en het lijkt daardoor rustig in de winkel van Martin de Run, van wegvloeien van omzet naar de horeca is echter geen sprake. “We stevenen in 2021 af op het beste jaar na 2020”, zegt de eigenaar van Het Vitaminerijk in Vught. “We zijn zelfs een beetje aan gewend geraakt aan de drukte. Midden in de bouwvak kijken we elkaar aan omdat het een rustige dag is, maar we draaien een omzet die voor corona gewoon goed was. Je went er snel aan blijkbaar.”


Martin de Run van Het Vitaminerijk

Martin heeft een duidelijke filosofie als het gaat om klanten behouden. “Je kunt van alles proberen om een klant te lijmen maar er is één basisregel en dat is dat je er gewoon voor moet zorgen dat je altijd de beste kwaliteit hebt liggen. De consument merkt zelf wel dat, als ze een keer een uitstapje maken, ze onze broccoli wél anderhalve week goed kunnen houden in de koeling en niet na 2 dagen weg hoeven doen. Daarbij ben je aan de ene kant afhankelijk van je leveranciers maar ik ben ook niet bang om iets weg te gooien op maandagochtend omdat het handel is waar je niet helemaal achter staat. Dus kom op en kak niet in, maar blijf ervoor zorgen dat je kwaliteit uitmuntend blijft.”

Carressa Koele eigenaresse van AGF-speciaalzaak Jan Appelman reageert ook verbaasd op het nieuws dat de omzetten met name bij AGF-speciaalzaken verdampen. “Bij ons is dat totaal niet het geval. Het is alleen nog maar drukker. Het is wel zo dat de groei minder hard gaat dan vorig jaar maar het blijft nog altijd stijgen. We hebben niets te klagen.”

Een punt dat voor klanten wel lastig is om te kopen bij de AGF-speciaalzaak, zijn de prijsverschillen met de supermarkt. “Appelen zijn duur, zelfs nu het al augustus is. Aardbeien zijn bij ons ook duurder dan in de supermarkt en dat merken klanten. Maar als je goed uitlegt waarom en wijst op het smaakverschil dan hebben ze daar wel begrip voor.”

Marco Dijkema
Elkedagversss.nl
Drooghe Bol 1029
1788 VB Julianadorp
0223 647 118
info@elkedagversss.nl  
www.elkedagversss.nl   

Martin de Run
Het Vitaminerijk
Moleneindplein 62
5262 CX Vugth
073-3032745
info@hetvitaminerijk.nl
www.hetvitaminerijk.nl 
Facebook Het Vitaminerijk

Carressa Koele
Jan Appelman
Vershof Huizen
Kerkstraat 20-22
Huizen
vershof@janappelman.nl 
www.janappelman.nl