Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tatjana Stöckl van Fruchthaus Stöckl:

"Lokale, directe verkoop en bio zijn populairder dan ooit tevoren"

De belangstelling voor lokale seizoensproducten en directe verkoop neemt op veel plaatsen in Duitsland toe. Tatjana Stöckl van Fruchthaus Stöckl is zich hiervan bewust en draagt met haar zoon Levi de verantwoordelijkheid voor het bedrijf dat sinds meer dan zestig jaar bestaat.

"Of het nu gaat om tomaten, komkommers, gemengde sla, wortelen, et cetera, we bieden zo goed als alles aan wat in een gezonde salade hoort", zegt Tatjana. "De producten kopen we in op de groothandelsmarkt in München, waarbij we de sla, de tomaten en de komkommers van een lokale tuinder ontvangen. Daarnaast nemen we ook tomaten en komkommers uit Nederland af."


Tatjana Stöckl

Meer belangstelling voor lokale producten dan voor exoten
Net als veel andere bedrijven werd ook Fruchthaus Stöckl door de lockdown in het voorgaande jaar getroffen. Tatjana: "In zoverre het niet weer tot een lockdown komt, zal dit jaar er beter uitzien."

Volgens Tatjana is het ook opvallend dat de sowieso al stijgende vraag naar het lokale standaardassortiment populairder is dan ooit.

"Exoten worden steeds minder verkocht. Dit is niet alleen in de retail te merken, maar ook bij onze horecaklanten. Dat is onder andere te merken aan de menu's, die niet meer zo op exotisch fruit zijn toegespitst."

Over het algemeen is dat een trend die nu zo goed als overal te zien is: Lokaliteit, directe verkoop en bio-producten zijn populairder dan ooit tevoren.

Losse producten in plaats van verpakkingen
Een verdere trend, die Tatjana waarneemt, is de toegenomen vraag naar producten die los aangeboden worden. "Ook convenience producten worden steeds meer verkocht. Na de lange coronaperiode lukt het de horecabedrijven niet meer om voldoende personeel te behouden. Er is momenteel een groot tekort aan personeel. Ik ben weliswaar geen grote fan van convenience producten, maar gezien de situatie waarin veel bedrijven zich bevinden, is het natuurlijk te begrijpen dat ze hierop terugvallen."

Verschillende paddenstoelensoorten van Fruchthaus Stöckl
Tot de genoemde lokale producten horen bijvoorbeeld paddenstoelen en barbecuegroenten zoals paprika's en aubergines. Champignons worden bij Fruchthaus Stöckl in een hoeveelheid van circa 200 tot 300 stuks per verpakking verkocht. "We verkopen ze in verpakkingen van 1,5 kg of van 3 kg. Het is natuurlijk belangrijk erop te letten dat ze wit en stevig blijven", zegt Tatjana. "Van de kastanjechampignons verkopen we circa zestig verpakkingen per week. Die zijn aan de ene kant langer houdbaar en nog steviger en vooral intensiever van smaak dan witte champignons." 

Maar ook koningsoesterzwam en cantharel behoren tot het paddenstoelenassortiment van het bedrijf. "De cantharellen waren tot nu toe weliswaar zeer duur, maar worden goedkoper. Hiervan kunnen we circa tachtig mandjes per week verkopen. Cantharellen moeten mooi klein blijven en hebben eveneens een tamelijk intense smaak."

Voor meer informatie:
Fruchthaus Stöckl 
Tatjana Stöckl
Iglauer Straße 9, 87616 Marktoberdorf Duitsland
+49 83 42 24 35
info@fruchthaus-stoeckl.de 
www.fruchthaus-stoeckl.de