Biologische kruiden in de lift

Carlo Simonato, eigenaar van het Italiaanse familiebedrijf Ortoflorovivaistica F.lli Simonato, ziet dat biologische kruiden steeds populairder worden in eigen land. "Er is een groeiend besef dat biologische producten een waardevolle bondgenoot zijn voor wie er een levensstijl op nahoudt die gericht is op gezondheid, respect voor het milieu en de consumptie van kwaliteitsproducten."

Rosanna Bertoldin, marketingmanager en Carlo Simonato, eigenaar van F.lli Simonato

Het teelt- en afzetbedrijf is gevestigd in de provincie Padua en is actief op de Europese en Italiaanse markt voor biologische aromatische planten. Het afgelopen jaar is het ook begonnen met het kweken van zaailingen voor de teelt van tomaat, sla, aubergine, courgette en bloemkool. Maar de laatste twintig jaar heeft het zich toch vooral toegelegd op en gespecialiseerd in de teelt van biologische aromatische kruiden, zoals basilicum, rozemarijn, salie, munt, marjolein, tijm, oregano en hete pepers.


"Als gespecialiseerd bedrijf hebben we altijd zowel de Italiaanse als buitenlandse retail bediend. De mediterrane consument geeft de voorkeur aan chilipepers en oregano, terwijl in Noord-Europa bieslook en dille populair zijn. Omdat in de zomer iedereen van verse producten houdt, is er steeds een grote vraag naar aromatische kruiden zoals basilicum, die je dan vaak op tafel ziet staan om de gerechten op smaak te brengen."

"Onze verpakkingen zijn dankzij grote investeringen in R&D innovatief en recyclebaar: BioKepos (biologisch afbreekbaar, composteerbaar en recyclebaar) en BioPaperPack (recyclebaar). Momenteel gebruiken we gematigde hoeveelheden plastic voor onze kasgewassen, en dan alleen gerecyclede kunststof. Wij geloven dat het een grondstof blijft die niet zomaar gedemoniseerd mag worden. We moeten er gewoon voor zorgen die verstandig te gebruiken."

"We hebben een wijdverbreide afzet in Italië en het buitenland en ons belangrijkste afzetkanaal zijn de supermarktketens. Dat is een garantie voor de consument, aangezien zij de eerste zijn die kwaliteitscontroles uitvoeren en in nauw contact staan met de teelt. Die samenwerking tussen retail en teler is essentieel om altijd een kwaliteitsproduct te kunnen voorzien, op het juiste moment en met een prijs-kwaliteitverhouding die de hele toeleveringsketen respecteert", zegt Carlo Simonato.

Rosanna Bertoldin en Belinda Piasentin

Aandacht voor mensen tijdens beursdeelnames
"Wij geloven in sociale initiatieven en generatiewisseling", zeggen Rosanna Bertoldin en Belinda Piasentin, marketingmanagers van F.lli Simonato. "Naast verschillende liefdadigheidsinitiatieven hebben we in het bedrijf ook een 'Jong Team' opgericht, bestaande uit een vijftiental mensen van 20 tot 30 jaar. Voor sommigen van hen is dit hun eerste werkervaring en ze krijgen een opleiding in de verschillende afdelingen van het bedrijf. Het zijn jongeren die gemotiveerd zijn, de ogen goed open houden voor wat rondom hen in de wereld gebeurt en die zich ervan bewust zijn dat de toekomst in hun handen ligt. Allen beheersen technologie en IT, wat essentieel is voor een snelle communicatie binnen het bedrijf, maar toch zijn het gevoelige mensen die zich bijvoorbeeld in de fase van het verplanten verwonderen bij het zien van de kleine wortels die een nieuw leven beginnen. We zullen dit allemaal ook vertellen aan de klanten die ons komen bezoeken op de beurzen die gepland staan voor 2022, want we zullen deelnemen aan Biofach in Neurenberg en aan Fruit Logistica in Berlijn."

Voor meer informatie:
Ortoflorovivaistica F.lli Simonato
Via Vò di Placca, 58
35020 Due Carrare (PD) - Italië
+39 (0)49 912 5935
info@simonato.com
www.simonato.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven