De Canadese komkommerteler Westmoreland gaat samen met Apeel, producent van speciale beschermingscoatings voor verse producten, plasticgebruik voor het verpakking van komkommers terugdringen. Het is voor Apeel de eerste samenwerking met een Canadese teler.
In het eerste jaar van de samenwerking denkt Westmoreland het gebruik van plastic te kunnen verminderen met bijna 85.000 kilo, wat overeenkomt met 200 miljoen plastic rietjes of de hoeveelheid krimpfolie om 485 voetbalvelden te bedekken.
De in de kas geteelde komkommers van Westmoreland worden momenteel elk afzonderlijk omwikkeld met een plastic folie om de houdbaarheid van de groente te optimaliseren, maar daar gebruikt het bedrijf naar schatting 90 ton plastic per jaar voor. Apeel heeft daar nu dus een oplossing voor. Apeel wil het mogelijk maken voor bedrijven om groenten en fruit van hoge kwaliteit te blijven leveren zonder daarbij terug te moeten grijpen naar plastic voor eenmalig gebruik.
De komkommers van Westmoreland worden beschermd door een extra ‘schil’. De plantaardige bescherming van Apeel creëert een eetbare barrière die niet kan worden gezien, gevoeld of geproefd. Deze unieke coating zorgt voor een goede houdbaarheid van het verse product door vocht binnen en zuurstof buiten te houden, want het verlies van vocht en de werking van zuurstof zijn twee factoren die ertoe leiden dat groenten vlugger bederven.
Voor meer informatie:
Nick DiCarlo
Westmoreland Sales
+1 519 322 2351
nickd@westmorelandsales.com
www.toplinefarms.com