Paul Mastronardi over de toekomst van de tuinbouw:

“We zijn op zoek naar rassen die zich lenen voor een geautomatiseerde teelt”

"Sunset zet in op rassen die een grotere opbrengst opleveren zonder in te boeten aan smaak, maar het bedrijf is ook op zoek naar rassen die zich goed lenen voor een geautomatiseerde teelt", aldus Paul Mastronardi, CEO van Mastronardi Produce Limited, tijdens een recent door Bayer georganiseerd webinar over de toekomst van de tuinbouw. "De toekomst wordt automatisering", zei Paul.

Toekomst van de tuinbouw
Op 21 juli 2021 organiseerde Bayer een nieuwe sessie in het kader van zijn "Future of Farming Dialogue", een reeks webinars met sprekerspanels, keynote-presentaties, vraag-en-antwoordsessies en onderzoeksupdates gericht op het herdenken van het wereldwijde voedselsysteem. Het meest recente evenement had de titel "It's Crunch Time: Solving the World's Nutritional Crisis Through Increased Produce Consumption" en kon rekenen op de bijdragen van panelleden Dr. Shoshan Haran, voedingsdeskundige Barbara Bray en productmarketeer Paul Mastronardi.

Dr. Shoshan Haran is gepromoveerd in gewasbescherming en richtte Fair Plant op, een non-profitorganisatie die tot doel heeft de voedselzekerheid in Afrika te verbeteren en er de armoedecyclus te doorbreken door de toegang tot hoogwaardige groentezaden te vergroten. Barbara Bray is een bij de UK Voluntary Register of Nutritionists (UKVRN) geregistreerde voedingsdeskundige van de Assembly of First Nations en is directeur bij Alo Solutions, een adviesbureau voor technische diensten en voeding. Paul Mastronardi is voorzitter en CEO van Mastronardi Produce Limited (SUNSET®), de grootste teler en distributeur van kasgroenten in Noord-Amerika. De panelleden bespraken wat de noden zijn in het wereldwijde voedselsysteem om een grotere toegang tot AGF-producten te bewerkstelligen.

Rassenselectie en technologie
Mastronardi Produce Limited werkt onophoudelijk aan het verhogen van de opbrengsten van smaakvolle en voedzame variëteiten. Het vergroten van de toegang tot AGF-producten zal waarschijnlijk afhangen van technologische vooruitgang, waardoor telers meer kunnen terugvallen op geautomatiseerde systemen en minder afhankelijk worden van handenarbeid, aldus Paul.

"Tijdens de pandemie zagen we dat sommige telers niet eens genoeg arbeidskrachten hadden om hun gewassen te planten, wat soms leidde tot lege schappen bij enkele retailers. Dat hadden we voorheen nog nooit meegemaakt in de VS. De toekomst wordt automatisering. Het kan nog tien jaar duren voordat we de verandering echt zien, maar automatisering wordt een belangrijke factor in de zaadontwikkeling, teelt en oogst", legde Paul uit.

Terwijl Sunset dus inzet op rassen die meer opbrengst opleveren zonder in te boeten aan smaak, is het bedrijf ook op zoek naar rassen die zich goed lenen voor een geautomatiseerde teelt.

De juiste zaden
Terwijl arbeid de grootste uitdaging is in de Noord-Amerikaanse AGF-sector, merkte Dr. Haran op dat dit niet het geval is in de ontwikkelingslanden. Daar is de beperkte toegang tot hoogwaardige zaden en opleidingen de uitdaging. Daarom is ook het sectoroverschrijdende partnerschap tussen zaadbedrijven, Fair Plant en de publieke sector ontstaan. Fair Planet leidt een opleidingssysteem in Ethiopië en kiest daarvoor telers uit die dan als rolmodel dienst doen in hun dorpen. Het selecteert ook de zaden die het best passen bij het lokale klimaat, de afzetmarkt en de techno-economische capaciteit van de telers.

"De productiviteit van de tomatentelers is meer dan vervijfvoudigd en voor andere gewassen ligt de toename tussen een verdubbeling en het zevenvoud. Wanneer telers meer geld beginnen te verdienen, willen hun buren de technologie ook overnemen. Dit vergroot de slagkracht van de lokale teeltbedrijven, die dan klant worden en Fair Planet niet meer als bemiddelaar nodig hebben", legde Dr. Haran uit.

Sociale media als aanjager van gedragsveranderingen
Zowel Paul als Barbara merkten op dat sociale media een krachtig hulpmiddel kunnen zijn om consumentengewoonten te veranderen in de richting van de consumptie van AGF-producten. Zo zorgde een virale TikTok-video met een pasta met tomaten en feta voor een piek in de vraag naar fetakaas en tomaten. Sociale media kunnen dus goedkope advertentiemogelijkheden bieden aan telers die geen winstmarges hebben die grote marketingcampagnes toelaten.

Evenzo hebben de opkomst van voedselbezorgdiensten, food sharing en maaltijdpakketten aangetoond hoe technologie en sociale media gedragsveranderingen kunnen veroorzaken.

"Feiten zijn belangrijk voor het verstrekken van informatie, maar ze leiden niet tot gedragsveranderingen. Gedragsveranderingen worden gedreven door wat andere mensen doen. Als je op de juiste wijze communiceert, kan dat een positieve invloed hebben op alle onderdelen van het voedselsysteem, van teler tot consument", zei Barbara.

De paneldiscussie benadrukte dus de behoefte aan hoogwaardige zaden, de techno-economische capaciteit van de teeltbedrijven en verschuivingen in het consumentengedrag door onder meer marketing en sociale media.

Herbekijk hieronder de paneldiscussie.

Voor meer informatie:
Bayer


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven