Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Canadese glastuinbouw juicht komst nieuwe gedragscode voor retailers toe

De Canadian Horticultural Council (CHC) heeft recent haar steun uitgesproken voor het opstellen van een gedragscode voor retailers in Canada, die tot doel heeft de praktijken van de detail- en retailhandel in levensmiddelen eerlijker te maken. De noodzaak van een dergelijk document werd eind juli tijdens een vergadering van onder andere de Canadese minister van Landbouw met federale overheden besproken. evenals de plannen voor de verdere ontwikkeling in dit kader.

De bevindingen van de werkgroep voor kleinhandelsvergoedingen bevestigen dat veel telers onzekere omstandigheden op de markt ervaren. In hun verslag wordt met name gewezen op het volgende:

"Retail fees zijn betalingen die door leveranciers aan veel retailers gedaan worden in ruil voor de opslag van producten in de schappen en de bijbehorende kosten. Sommige vergoedingen worden algemeen aanvaard, maar een toenemend aantal wordt als omstreden beschouwd (zoals retroactieve of eenzijdige vergoedingen)."

"Het gebrek aan voorspelbaarheid en transparantie creëert onzekerheid die de belangstelling van producenten om te investeren kan beïnvloeden en de kosten voor leveranciers kan verhogen door vergoedingen en bijbehorende administratieve kosten, en waarvoor er een gebrek aan verhaalsmogelijkheden is. Deze dynamiek kan ook andere gevolgen hebben voor de voedselvoorzieningsketen, zoals belemmeringen voor de markttoegang van kleine verwerkers en producenten, vertraging van innovatie en problemen met de bevoorrading en de prijsstelling voor onafhankelijke detailhandelaren."

CHC laat weten uit te kijken naar verdere samenwerking met partners uit de sector om een kader te ontwikkelen voor mogelijke oplossingen. Gedurende dit proces moeten de stemmen en prioriteiten van primaire producenten - waarvan velen kleine en middelgrote ondernemingen zijn - actief aan tafel zitten om een eerlijke vertegenwoordiging te garanderen.

Voor meer informatie:
Canadian Horticultural Council 
2200 Prince of Wales Drive
Suite 102, Ottawa, ON K2E 6Z9, Canada
+1 613 226 4880
admin@hortcouncil.ca
www.hortcouncil.ca

Publicatiedatum: