Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederland zet in op spoorttransport paprika en bloembol over Zijderoute

Tholen - De Chinese overheid heeft honderden miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe handelsroute naar West-Europa, die haar naam dankt aan de glanzende zijde die aan de oorsprong staat van de handel tussen China en Europa. De nieuwe zijderoute is een netwerk met dubbele sporen van 10.000 tot 12.000 kilometer, dat reikt vanaf Peking tot aan de havens van Rotterdam.

“Het Belt and Road initiative, de officiële naam van dit project, is een enorme push vanuit China om de railverbindingen te verbeteren met Europa. Op dit moment vindt er vrijwel geen temperatuurgevoelig transport plaats over deze route, maar met de ontwikkeling van een nieuwe reefer komt daar verandering in,” zegt Leo Lukasse, expert naoogsttechnologie aan Wageningen University & Research (WUR).

WUR ontwikkelt in samenwerking met verschillende betrokken partijen een reefer geschikt voor intermodaal AGF-transport per trein over de nieuwe Zijderoute naar China. Over deze nieuwe route worden goederen vanuit West-Europa binnen 17 dagen naar China getransporteerd en andersom. Transport over zee neemt ongeveer 35 tot 37 dagen in beslag.

Een goed alternatief dus, waarvan de snelheid een stuk hoger ligt dan zeetransport en de kosten en emissie een heel stuk lager liggen dan transport per vliegtuig.

Samenwerking
Bij dit deelproject werkt WUR intensief samen met Unit 45, Thermo King,  H. Essers en Anthos, de handelsbond voor boomkwekerij- en bolproducten. Bij deze publiekprivate samenwerking (PPS) worden kosten en kennis gedeeld door de betrokken partijen om samen tot de ontwikkeling te komen van een nieuwe, betere reefer die geschikt is voor onder andere AGF-transport, waarbij de kwaliteit van de goederen optimaal bewaard blijft door een verbeterde klimaatbeheersing. Het deelproject is onderdeel van het grotere project ‘Fresh on Demand’ wat zich richt op verbetering van kwaliteit in groenten- en fruitketens met financiële ondersteuning van stichting TKI Tuinbouw & Uitgangsmaterialen (ministerie EZ) onder TKI nummer TU18098.


Simulatie van luchtverdeling binnen reefer

Uitdagingen bij de ontwikkeling van een nieuwe reefer
Leo Lukasse: “In eerste instantie ligt de focus bij producten als bloembollen, uien en paprika, maar als transport met deze producten gerealiseerd kan worden, dan kan eigenlijk alles wat AGF betreft. In China is bijvoorbeeld een grote vraag naar leliebollen. Deze leliebollen zijn ontzettend temperatuurgevoelig. Bij transport van dit product mag het verschil tussen de warmste en de koudste temperatuur niet meer dan 3 graden bedragen, wat op zichzelf al een enorme uitdaging is, maar voor transport over de Zijderoute waar de buitentemperatuur onderweg uitschieters kent van -40 graden Celsius tot +40 graden Celsius al helemaal.” 

Wageningen University & Research richt zich primair op verbetering van de temperatuuruniformiteit middels klimaatkamertesten, modellering, en daarop gebaseerd advies. Daarbij zijn drie dingen van belang: isolatie, luchtcirculatiecapaciteit en luchtverdeling in de container. Goede isolatie van de reefer is nodig om de ladingtemperatuur minder gevoelig te maken voor extreme buitentemperaturen. Voldoende luchtcirculatiecapaciteit is nodig om het verschil tussen inblaastemperatuur en retourtemperatuur klein te houden. Goede luchtverdeling is nodig om te zorgen dat de ladingtemperaturen zo veel mogelijk tussen de inblaastemperatuur en de retourtemperatuur liggen.

“Eigenlijk moeten we naar een luchtverdeelsysteem waarbij het niet meer uitmaakt hoe een reefer beladen is,” zegt Leo. “Op dit moment heeft de inhoud van een container altijd invloed op de luchtverdeling en daardoor invloed op de temperatuurverdeling. Een juiste verdeling van de luchtstroom is essentieel bij het bereiken van een uniforme temperatuur binnen de reefer.” In de nieuwe reefer zijn om die reden luchtsluizen geïnstalleerd die de lucht verdelen in de container.

Nieuw koelsysteem
Een andere uitdaging bij de ontwikkeling van het koelsysteem is het koelsysteem zo te ontwikkelen dat het geschikt is om transport voor een grote afstand te realiseren. Bij deep sea transport heeft een container een elektrisch koelsysteem dat aangesloten kan worden op het netwerk van het schip. Bij railtransport heeft de reefer een dieselmotor. Thermo King, een van oorsprong Amerikaanse organisatie, gespecialiseerd in de ontwikkeling van koelsystemen is betrokken bij dit project en ontwikkelde een dieselmotor die enerzijds groener is, doordat het werkzaam is op HVO diesel.  Dit is een duurzame dieselbrandstof op basis van op waterstof behandelde plantaardige oliën, vetten en restafval zoals bijvoorbeeld dierlijke vetten, maar die anderzijds ook langer meegaat, zodat hij geschikt is voor een lange reis, zonder dat er voortdurend bijgetankt moet worden. Alain van Schaik van Thermo King: “De trein rijdt op stroom en de reefer werkt op ‘groene’ diesel, dat maakt railtransport naast een financieel interessant alternatief ook een duurzaam alternatief met een aanzienlijk kleinere milieu impact.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Leo Lukasse
WUR
leo.lukasse@wur.nl

Alain van Schaik
Thermo King
alain.vanschaik@thermoking.com