Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-transport vindt zijn weg over het spoor

Tholen – Op dit moment is er relatief weinig AGF-transport over het spoor. “Een gemiste kans,” zegt Fred Lessing, Director Intermodal Solutions bij FFWD Fresh Rail. “Vervoer over het spoor kan namelijk sneller dan vervoer per truck over de weg en de kosten hoeven niet hoger te zijn.”

Hiervoor was Fred werkzaam voor Euro Pool System (EPS) en heeft hij bijgedragen aan een efficiënte en duurzame spoorverbinding geschikt voor AGF-transport tussen Valencia en Rotterdam, bekend onder de naam Coolrail. Dit is een directe treinverbinding die het als eerste mogelijk heeft gemaakt om versproducten per spoor te vervoeren.

Mark Remie, managing director bij FFWD Fresh Rail, is al ruim 15 jaar werkzaam in de railsector. Drie jaar geleden verkocht hij zijn bedrijf Rail Innovators Group en wilde hij zich gaan richten op de AGF-sector. “Op dit moment wordt er bij het transport met AGF bijna niet naar het spoor gekeken, doordat de manier van planning binnen de AGF-handel sterk is beïnvloed door het transport over de weg. Dit wordt gezien als een flexibelere vorm van transport dan per rail,” zegt Mark.

FFWD Fresh Rail wil de versmarkt naar het spoor brengen en verbindingen leggen tussen de Benelux, Oost-Europa en Scandinavië.

Volumes
Om verandering teweeg te brengen zijn volumes van groot belang. Bij het Coolrailproject zijn inmiddels veel partijen aangesloten. Dit maakt dat het transport per trein een serieuze concurrent is van trucktransport. “We kijken hoe we een verlengstuk kunnen zijn op Coolrail,” zegt Mark. “Als dit goed op gang komt gaat de kostprijs naar beneden en zijn we niet te verslaan. Dan wordt transport per rail goedkoper dan alleen met de truck en is het daarnaast 90% minder vervuilend. Inmiddels zijn er al veel partijen waar we mee samenwerken. Coop Scandinavië heeft recent zijn vertrouwen uitgesproken en gaat met ons samenwerken. Wij hebben de containers en deze zomer hopen we de dienst naar Scandinavië op te kunnen zetten. Daarnaast merken we vanuit de markt de vraag om een oplossing voor het chauffeurstekort en de toenemende vergrijzing onder chauffeurs. Railtransport is daarop het antwoord,” zegt Mark. 

Deur tot deur transport
“Je kan vrachtwagens niet uitsluiten van de supply chain,” zegt Fred. “De truckers beheersen op dit moment de toeleveringsketen en kijken niet naar het spoor. Daarom is het nodig om een deur-tot-deur-service te leveren en daarbij kan transport per truck niet uitgesloten worden. De verbindingen op het spoor zijn er op dit moment wel, maar zijn vaak nog niet efficiënt. We willen deze verbindingen optimaliseren en intensiveren op de plaatsen waar ze al goed zijn. Hierbij is Rotterdam de ideale hub, aangezien er al goede verbindingen en koelvoorzieningen zijn,” besluit Fred.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Fred Lessing
FFWD Fresh Rail
mr@ffwdfreshrail.com