Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomatenteler zit met rechtstreekse verkoop specialties bovenop de markt

Het Italiaanse Isi Sementi heeft in Cesena bij Lucia in Fattoria, eigendom van Lucia Ricci, een proefkas opgericht om de tomatenteelt in de Italiaanse regio Emilia-Romagna te testen.

“Van de verschillende soorten tomaten die worden getest, heb ik de rassen gekozen die ik het beste verkoop en waar mijn klanten naar vragen. Smaak en kleur zijn erg belangrijk. De vraag naar gele, oranje en gemêleerde datterini-tomaten is het grootst. Ik probeer de prijs stabiel te houden gedurende het hele seizoen, op ongeveer €4,00 à €5,00 per kilo, hoewel dit tijdens piekperiodes iets kan dalen. Verpakkingen met een mix van gekleurde tomaten zijn ook erg gewild”, zegt Lucia Ricci.

Marco Bastoni (Isi), Lucia Ricci, Lisa Laurenti (partner) en Andrea Casadei (Isi)

Lucia Ricci teelt ook de vleestomaat Rosamunda. “Dit is een tomaat die erg in de smaak valt bij de klanten, zowel vanwege de kleur als de consistentie van het vruchtvlees.”

Marco Bastoni van Isi Sementi wijst op een zeer belangrijk aspect, namelijk het steeds grotere belang van de zogeheten specialty tomaten, die worden gezocht voor de rechtstreekse verkoop door professionals, zoals de firma Ricci, en door semi-professionele telers.

“Specialties onderscheiden zich door hun vorm en kleur. Ze zijn de laatste tijd erg gewild en hebben hogere prijzen dan de meer traditionele tomaten. Wij hebben een ruime keuze in ons aanbod waardoor wij onze productie kunnen differentiëren. Voor bedrijven zoals die van Lucia Ricci, die voor ons een belangrijk klantensegment vertegenwoordigen, variëren de voorkeurskanalen van rechtstreekse verkoop op de boerderij tot buurtwinkels, weekmarkten en kleine supermarktketens”, zegt Bastoni.

Elke onderneming moet eerst de afzetmarkt bepalen en daarna pas beginnen met de teelt. Dit heeft Ricci ook gedaan en koos ervoor rechtstreeks te verkopen en, alleen de overschotten, af te staan aan een tussenpersoon. Het betekent niet dat de telers niet net zo professioneel zijn als grotere telers die grotere hoeveelheden telen of exporteren naar het buitenland, benadrukt Lucia.

Lucia Ricci

Watergebrek
Het bedrijf Lucia in Fattoria werd enkele jaren geleden opgericht, toen de eigenares besloot haar leven een andere wending te geven. Met een diploma in milieuwetenschappen, en na enige werkervaring op de universiteit te hebben opgedaan, besloot zij zich volledig aan de landbouw te wijden en inmiddels verbouwt zij 6 hectare, hoofdzakelijk met groenten die rechtstreeks worden verkocht. Er zijn een aantal boomgaarden en het fruit wordt verkocht aan lokale handelaren.

“Een van de grootste problemen op dit moment is het gebrek aan water. Het heeft al maanden niet of nauwelijks geregend en de voorraad begint op te raken Om bureaucratische redenen kan ik geen aansluiting krijgen op het secundaire distributiesysteem, waardoor ik mi genoodzaakt zie om minder te irrigeren”, zegt Lucia.

“De kosten van de grondstoffen hebben ook een invloed op de begroting van het bedrijf. De mulchplaten bijvoorbeeld, hebben een prijsstijging gekend. En je kunt niet alles op de schouders van de consument schuiven.”

Op dinsdag 13 juli was de open dag van Isi Sementi en deze werd bijgewoond door talrijke technici van coöperatieve en particuliere bedrijven, alsmede landbouwers uit het gebied. “We hebben veel goede en positieve reacties ontvangen”, lieten Marco Bastoni en Andrea Casadei weten.  

 

Publicatiedatum: