"We kunnen niet het meest duurzame bedrijf ter wereld zijn als we niet werken aan 's werelds grootste duurzaamheidsuitdagingen," aldus Travis Graham, internationaal accountmanager bij Schneider Electric. Schneider levert een breed scala aan digitale technologieën aan verschillende sectoren, waaronder de tuinbouw. Het bedrijf heeft echter onlangs besloten om zich strategisch te richten op het indoor farming segment en samen te werken met telers om de energie-efficiëntie binnen de sector te verbeteren.
Als wereldwijde specialist in energiebeheer en automatisering heeft Schneider zich tot doel gesteld de wereldbevolking in staat te stellen efficiënter om te gaan met energie en hulpbronnen. Dit doel, dat "Life is On" wordt genoemd, sluit sterk aan bij de geest van indoorteelt, die tot doel heeft voeding en medicinale gewassen op een ecologisch duurzame manier te telen.
Schneider, in 2021 door Corporate Knights uitgeroepen tot 's werelds meest duurzame bedrijf, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en gebruikt zijn over de jaren opgebouwde ervaring in energiebeheer om telers te helpen de energie-efficiëntie van hun faciliteiten te verbeteren.
Travis: "Er is veel Schneider-apparatuur in al deze farms, of mensen zich dat nu realiseren of niet, vooral als het gaat om oplossingen rond elektrische distributieverpakkingen, automatisering en OEM's. Maar toen we de indoorteeltsector dieper onderzochten, realiseerden we ons al snel dat hoewel de technieken voor de teelt van gewassen zeer geavanceerd waren, ze vaak inefficiënt waren in termen van energie."
Kansen in indoorteelt
Zoals Travis uitlegt heeft Schneider drie grote kansen voor verbetering binnen de indoorteeltsector geïdentificeerd. Ten eerste, het strategisch gebruik van kapitaalinvesteringen voor een grotere ROI en efficiëntere totale eigendomskosten. Zo kunnen bijvoorbeeld financieringsmodellen zoals energy as a service (EaaS) worden gebruikt om kapitaalkosten om te zetten in operationele uitgaven.
Ten tweede de inzet van technologieën om energie intelligenter te beheren. Schneider helpt telers beter zicht te krijgen op hun energieverbruik en data-analyses te verbeteren om energiebeheer en het vermijden van kosten te vergemakkelijken.
Ten slotte, het omarmen van digitalisering en het harmoniseren van onafhankelijke technologieën. Indoorbedrijven worden bediend door een groot aantal systemen, vaak van verschillende leveranciers, waardoor systeemintegratie een uitdaging kan vormen en blinde vlekken in het systeem kunnen ontstaan. Schneider helpt telers deze systemen te harmoniseren.
Deze drie strategieën kunnen indoorbedrijven helpen hun energiekosten te verlagen, die 50-70% van de totale kosten kunnen uitmaken. Het terugdringen van de energiekosten is een routekaartdiscussie die begint met het vaststellen door telers van hun huidige energiepraktijken en hun doelstellingen. Voor bestaande activiteiten voert Schneider een bedrijfs-, technisch en gegevensonderzoek uit.
Energie als prioriteit
Hoewel de indoorteeltsector nog in de kinderschoenen staat, legt accountmanager Lisa Causarano uit dat discussies over energie binnen de sector een topprioriteit moeten zijn, vooral omdat indoor farms over de hele wereld exponentieel groeien.
Lisa: "Veel van deze bedrijven bevinden zich in dezelfde positie: ze hebben één farm, willen uitbreiden en denken tegelijkertijd vooruit aan de volgende acht farms. Bedrijven investeren veel geld in het bouwen van een goed teeltsysteem met intense energiebehoeften, maar hoeveel van die investering gaat eigenlijk naar het optimaliseren van de energie-efficiëntie?"
Opmerkelijke partnerschappen binnen de indoorteeltsector omvatten projecten met Fifth Season en Bowery, die microgrid-systemen hebben geïmplementeerd die EaaS gebruiken voor de financiering. Volgens de website van Schneider gebruiken deze bedrijven het softwareplatform EcoStruxure Microgrid Advisor van Schneider om gedistribueerde energiebronnen te beheren.
Voor meer informatie:
Schneider Electric
www.se.com