Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris de Jong, Greens and Salads:

"Naast bulk- ook maatwerksnijderij"

Tholen - "Wij hebben flink moeten incasseren door corona", vertelt Chris de Jong, directeur van Greens and Salads uit Meppel. Toen in maart vorig jaar het coronavirus het land binnenkwam beïnvloedde dat veel sectoren van het bedrijfsleven. Er was nog veel onzekerheid over de impact van deze pandemie. Besmettingen liepen op en al vrij snel kwam er de eerste 'intelligente lockdown'. Op 15 maart sloten horeca, scholen en kinderopvang hun deuren. Van de één op de andere dag viel een complete sector weg. "In het voorjaar van 2020 kreeg ik als één van de eerste corona. Ik was meteen vier weken uit de running en kwam aan de zijlijn te staan waardoor ik de bedrijfsvoering niet kon bijsturen toen onze afzet aan de foodservice ineens afnam tot een nihil niveau", zegt Chris. 


Het pand van Greens & Salads

Nieuwe koers 
"We werden gedwongen om te reflecteren op de afgelopen periode en ons te bezinnen over de koers die we willen gaan voeren in en na de corona. Op dit moment zitten we middenin die transitie waarin de focus meer komt te liggen op onze drie kernkwaliteiten, namelijk: flexibiliteit, vers en verantwoord en creativiteit. We kunnen en willen maatwerk leveren aan de klant. Kleine oplages met verschillende variaties zijn bij ons realiseerbaar door het machinepark dat we hebben", zegt Chris. De mogelijkheden die klanten hebben om te variëren met verspakketten of fruitsalades e.d. zijn eigenlijk oneindig. "Zolang wij het product hebben kan eigenlijk alles bepaald worden, de schnitt (snit), verpakking, inhoud, mengverhouding, gewicht etc. kunnen aangepast worden aan de wensen van de klant. Of de klant nu een producent is van kant en klaar-maaltijden, leverancier is van de foodservice, retailer, of een groentespeciaalzaak heeft, wij leveren hét gewenste assortiment. Wij zijn zeker goed in bulk en dat blijven wij ook, maar ons onderscheidend vermogen ligt hierin. In het leveren van maatwerk", vertelt Chris.

Ook het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten is voor ons erg belangrijk. Op basis van de huidige trends naar gezondheid en convenience hebben we nieuwe producten ontwikkeld, die we de komende maanden willen introduceren. Met verschillende partijen in de markt vindt overleg plaats om nieuwe opvallende en verrassende producten te ontwikkelen die positieve impulsen geven aan de omzet binnen het groenten- en convenience-assortiment.

Biologisch aandeel gesneden AGF blijft minimaal
Het biologische aandeel van Greens and Salads is matig. "Het is een combinatie van prijs en verkrijgbaarheid", zegt Chris. "Klanten vinden biologisch toch vaak wat te duur en bovendien vindt biologische teelt nog niet op grote schaal plaats, waardoor het ook een ingewikkelde opgave is om afdoende biologisch product op voorraad te hebben. Dit alles maakt dat het aandeel biologisch de laatste jaren niet echt is gestegen." Greens and Salads werkt wel intensief samen met telers die PlanetProof gecertificeerd zijn. Deze organisatie werkt samen met telers en tuinders naar een productiemethode die in evenwicht is met de draagkracht van de aarde. "Een beter alternatief", zegt Chris. "Er zitten iets minder eisen aan, maar wordt op een veel natuurlijkere manier geteeld dan reguliere teelt en het is niet zo financieel ingrijpend om de overstap van reguliere teelt naar PlanetProof te maken.

Verpakkingen
"Als bedrijf zetten we sterk in op het verduurzamen van onze productie- en verwerkingsprocessen, met onder andere zonnepanelen en een eigen bron en zoeken we onze leveranciers in de buurt. We gaan milieubewuster te werk waar het kan. Het gebruik van plastic is echter nu nog onmisbaar in onze sector, er wel zijn enkele kartonnen alternatieven voor het verpakken van vers gesneden groenten en fruit, maar die prijzen zijn drie tot vier keer hoger dan de plastic variant. Dat neemt niet weg dat we als branche moeten blijven zoeken naar milieuvriendelijkere productie en mogelijkheden om plastic te reduceren", besluit Chris.

Voor meer informatie:
Chris de Jong
GreenS & SaladS
+31 (0) 622 497 128
chris.dejong@greensandsalads.eu 
www.greensandsalads.eu