Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Luchtvracht in mei 9,4% boven het niveau voor corona

De International Air Transport Association (IATA) heeft gegevens van mei 2021 voor de mondiale luchtvrachtmarkten bekendgemaakt waaruit blijkt dat de vraag hun sterke groeitrend heeft voortgezet.

Aangezien vergelijkingen tussen de maandresultaten van 2021 en 2020 vertekend worden door de buitengewone impact van Covid-19, zijn alle vergelijkingen die volgen, tenzij anders vermeld, met mei 2019 dat een normaal vraagpatroon volgde.

De wereldwijde vraag, gemeten in vrachttonkilometers (CTK), steeg met 9,4% ten opzichte van mei 2019. De voor seizoensinvloeden gecorrigeerde vraag steeg in mei met 0,4% op maandbasis, de 13e achtereenvolgende maand van verbetering.

Het groeitempo vertraagde in mei licht ten opzichte van april, toen de vraag met 11,3% steeg ten opzichte van het niveau van vóór Covid-19 (april 2019). Niettemin deed luchtvracht het voor de vijfde maand op rij beter dan de mondiale goederenhandel.

Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen droegen 4,6% bij aan de groei van 9,4% in mei. Luchtvaartmaatschappijen in alle andere regio's, met uitzondering van Latijns-Amerika, droegen ook bij aan de groei.

De capaciteit blijft beperkt tot 9,7% onder het niveau van vóór Covid-19 (mei 2019) door het aan de grond houden van passagiersvliegtuigen. De voor seizoensinvloeden gecorrigeerde capaciteit steeg in mei met 0,8% j-o-j, de vierde maand op rij met een verbetering, wat erop wijst dat de capaciteitsschaarste langzaam afneemt.

De onderliggende economische omstandigheden en de gunstige dynamiek van de toeleveringsketen blijven de luchtvracht ondersteunen:

  • De wereldhandel is in april met 0,5% toegenomen.
  • De Purchasing Managers Indices (PMI's), toonaangevende indicatoren voor de vraag naar luchtvracht, tonen aan dat het ondernemersvertrouwen, de productie en de nieuwe exportorders in de meeste economieën snel toenemen.
  • De kostenconcurrentiepositie van luchtvracht ten opzichte van containervervoer is verbeterd. Vóór de crisis was de gemiddelde prijs van luchtvracht 12 keer duurder dan die van zeevracht. In mei 2021 was dat zes keer meer.

Willie Walsh, IATA's directeur-generaal: "Aangedreven door de sterke economische groei in handel en industrie, ligt de vraag naar luchtvracht 9,4% boven het niveau van voor de crisis. Naarmate de economieën ontsluiten, kunnen we een verschuiving in de consumptie van goederen naar diensten verwachten. Dit kan de groei voor vracht in het algemeen vertragen, maar door de verbeterde concurrentiepositie ten opzichte van de zeevaart zou luchtvracht een lichtpuntje moeten blijven voor luchtvaartmaatschappijen, terwijl de passagiersvraag worstelt met voortdurende grenssluitingen en reisbeperkingen." 

Regionale prestaties in mei
Luchtvaartmaatschappijen in Azië-Pacific zagen de vraag naar internationale luchtvracht in mei 2021 met 5,3% toenemen ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dit was een daling ten opzichte van de voorgaande maand (5,9%) als gevolg van een lichte vertraging van de groei op verschillende grote handelsroutes, zoals binnen Azië. De internationale capaciteit bleef beperkt in de regio, met een daling van 16,9% ten opzichte van mei 2019. Net als in april rapporteerden de luchtvaartmaatschappijen uit de regio de hoogste internationale bezettingsgraad met 75,2%.

Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen boekten in mei 2021 een toename van de internationale vraag met 25,5% ten opzichte van mei 2019. Dit was gelijk aan de prestaties van april (25,4%) en de sterkste van alle regio's. De onderliggende economische omstandigheden en de gunstige dynamiek van de toeleveringsketen blijven ondersteunend voor luchtvrachtvervoerders in Noord-Amerika. De internationale capaciteit groeide met 1,6% ten opzichte van mei 2019.

Europese verladers boekten in mei 2021 een vraagstijging van 5,7% ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dit was een daling van de prestaties ten opzichte van de voorgaande maand (11,5%) als gevolg van een lichte vertraging van de groei op belangrijke handelsroutes, waaronder Europa - Azië en binnen Europa. De internationale capaciteit daalde in mei 2021 met 17,3% ten opzichte van mei 2019 en bleef ongewijzigd ten opzichte van de voorgaande maand.

Luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten boekten in mei 2021 een stijging van 14,1% in internationale vracht ten opzichte van mei 2019. Dit was een lichte daling ten opzichte van de voorgaande maand (15,6%). Seizoensgecorrigeerde hoeveelheden blijven een robuuste opwaartse trend vertonen. De internationale capaciteit in mei daalde met 6,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2019, een robuuste verbetering ten opzichte van de daling van 10,1% in april.

Latijns-Amerikaanse verladers meldden een daling van 14% in internationale vracht in mei in vergelijking met de periode van 2019. Dit was de slechtste prestatie van alle regio's, maar een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de voorgaande maand, toen de vraag met 32,3% daalde. Ook de voor seizoensinvloeden gecorrigeerde vraag steeg sterk in mei. De internationale capaciteit daalde met 24,9% ten opzichte van mei 2019, een verbetering ten opzichte van de daling met 52,3% in april.

De vrachtvraag van Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen steeg in mei met 24,5% ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dit was een daling van de prestaties ten opzichte van de voorgaande maand (34%) als gevolg van een vertraging van de handelsstromen tussen Afrika en Azië. De internationale capaciteit van mei steeg met 0,5% ten opzichte van mei 2019 en bleef relatief ongewijzigd ten opzichte van april.

Publicatiedatum: