"True Pricing uiteindelijk ook in reguliere supermarkten"

Meer bio-winkels gaan verborgen kosten rekenen

Tholen - De Amsterdamse bio-supermarkt De Aanzet past sinds eind november 2020 het True Pricing-systeem toe onder de noemer eerlijke prijzen. De klant betaalt hierbij ook voor de verborgen kosten per product, die staan op de kassabon apart vermeld. In het najaar zullen ook de Biowinkelvereniging en Bio Nederland met True Price aan de slag gaan waardoor andere bio-winkels en leveranciers hiermee van start kunnen gaan. "We zijn dik tevreden over hoe het gaat. We merken dat we als heel kleine organisatie toch redelijk grote dingen in gang kunnen zetten", vertelt Maarten Rijninks, mede-eigenaar van De Aanzet.



Verdere uitrol naar 80 winkels
De plannen gaan dus veel verder dan alleen de eigen winkel. Afgelopen september is in het kader van het experimenteerprogramma echte prijzen van het ministerie van LNV een project goedgekeurd waarin de stappen die nodig zijn om met echte prijzen in een winkel of bij een leverancier te beginnen nauwkeurig zullen worden beschreven waarin BioNederland en de Biowinkelvereniging deelnemen. Zij participeren ook in het Publiek Private samenwerkingsverband 'True Price van Inzicht naar Actie (PPS2)' waarin Wageningen Universiteit de echte en eerlijke prijs onderzoeken. "Dit programma is door de huidige demissionair Minister van Landbouw opgezet en zij is hierin actief betrokken. De bedoeling is dat we in het kader van het project winkelformat eerst met 5 winkels een pilot draaien. In 2022 is de doelstelling dat we starten met circa 30 winkels en 10 leveranciers wat de Biowinkelvereniging en Bio Nederland willen uitbreiden naar 80 winkels en 25 leveranciers met Echte & Eerlijke Prijzen in 2023. Geïnteresseerde winkeliers en leveranciers kunnen zich melden."

En hier houdt het wat Maarten betreft zeker niet op. "Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk ook de reguliere supermarkten dit gaan oppakken. Er zijn slechts een paar goede instrumenten nodig om een milieu- en sociale omslag te maken. We moeten met elkaar iets opbouwen. Wij willen als De Aanzet, hoe toepasselijk ook, graag de 'driver' zijn, maar je hebt altijd andere mensen nodig om iets veel verder te brengen. Kijkend naar met welke snelheid we dit uitrollen lijkt het me slechts een kwestie van tijd tot ook grote organisaties dit gaan oppakken. Albert Heijn is dit jaar niet voor niets ook lid geworden van het PPS2 programma. Voor 2030 moet het werken met echte en eerlijke prijzen gemeengoed zijn geworden in supermarktland."

Monitor in de winkel die nadat de klant heeft afgerekend de eerlijke prijs-verkopen direct optelt. 

Hogere omzet
De Aanzet draait een hogere omzet sinds ze het True Pricing-systeem toepassen. "Ze scoren een dikke 5% extra ten opzichte van vergelijkbare andere winkels. Het concept is heel simpel: de klant betaalt op dit moment voor de verborgen kosten die niet in de eigen boodschappen zijn verrekend en de keten zorgt dat de 'boodschappen-voetafdruk' stapsgewijs wordt geminimaliseerd."

Verborgen kosten verlagen
Het doel is om uiteindelijk de verborgen kosten binnen 5-10 jaar substantieel te verlagen, benadrukt Maarten. "We leggen onze klanten graag uit dat ze door de bijdrage die ze nu doen in de toekomst minder hoeven te gaan betalen in onze winkel, omdat we stap voor stap per verborgen kostenposten (bijvoorbeeld onderbetaling, klimaat of land- en watergebruik) bij onze toeleveranciers verlagen en toewerken naar 0% footprint. Hiervoor zijn we bij twee van onze telers, De Stek en De Almershof, een proefproject gestart. We bekijken het True Pricing-systeem nu dus op bedrijfsniveau. Met deze telers willen we een gedetailleerd plaatje van de verborgen kosten op hun bedrijf maken en hoe we deze reduceren. Nu rekenen we in de winkel nog met de gemiddelde echte prijs van bio in Nederland maar dat moet uiteindelijk specifiek per toeleverancier worden berekend."

DKW na de zomer aan de beurt
Vrijwel al het brood en circa 60% van de AGF staat nu bij De Aanzet op eerlijke prijs. "In november zullen we op vrijwel alle AGF-producten de eerlijke prijs hebben en we zijn vrijwel klaar om te starten met droge kruidenierswaren die we zowel verpakt als onverpakt, in bulkdispensers, zullen gaan aanbieden. De methodiek blijft in principe hetzelfde. Bij de droge kruidenierswaren zullen we uitgaan van het gewogen gemiddelde per product. Er zal een kruidenierswarenmerk worden neergezet, die de emotionele waarde van het true price gedachtegoed uitdraagt en A-merk leveranciers handvatten voor true price merkbouw biedt. Op donderdag 30 september zal Zembla TV een uitzending wijden aan True Pricing."

Voor meer informatie:
Maarten Rijninks, facebookpagina De Aanzet
www.trueprice.org   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven