Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Groeien door vooruitstrevend te zijn"

Tholen - “We maken een ontzettende groei door,” zegt Tom Steenmeijer, salesmanager bij Farm Trans, dat zich richt op het transport van levensmiddelen, zowel in bulk als geconditioneerd over de weg, het water en per spoor. “We doen de hele toeleveringsketen vanaf het land tot in de winkel en zijn een van de weinige transporteurs die zowel van inbound als outbound logistiek kennis heeft en het kan verzorgen.”

Ook voor de toekomst is groei is een belangrijke doelstelling voor de logistieke dienstverlener, het jonge team heeft de ambitie om verder uit te breiden. “Er is ontzettend veel schaalvergroting gaande en voor ons is het ook zaak dat we uitbreiden. Daarom zetten we in op nieuwe kansen. Wij willen en gaan groeien de komende jaren. We willen vooruit en dat kunnen we ook, omdat we voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid, data- en logistiekmanagement. Dat zijn zaken waar de klant ook naar op zoek is en waarin we proberen vooruitstrevend te zijn.”

Toenemende schaalgrootte kan ook een interessant gegeven zijn in het licht van de stijgende grondstofprijzen. “Hoe groter je wordt, hoe meer inkoopvoordeel er is.” Om de wisselende dieselprijzen op te vangen werkt Farm Trans met een dieseltoeslag. “Dat is de meest transparante manier. Als de dieselprijs zakt, heeft de klant het voordeel. Maar als de dieselprijs hoger wordt, stijgt de transportprijs ook. Zo houd je het transparant naar elkaar.”

Brexit als kans
De transporteur richt zich naast de Benelux op het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oost-Europa. Tom ervaart geen problemen rondom Brexit, maar ziet het als een kans. “Transport naar het VK is echt een specialisme geworden en wij zijn daar volledig op ingericht. We kunnen de klant ontzorgen en zien juist een ontzettende groei op Engeland, omdat klanten graag willen werken met een professionele partij.”

Farm Trans heeft een vestiging in het VK en is bezig om ter plaatse de vloot uit te breiden, net als de bulkactiviteiten. Ook in Duitsland groeit de logistieke dienstverlener. “Farm Trans wordt steeds bekender in Duitsland, omdat we zo’n brede scope kunnen aanbieden.”

Eén van de gevolgen daarvan is dat er een verschuiving van transportstromen plaatsvindt. Steeds vaker vervoert de logistieke dienstverlener producten direct vanuit Duitsland of Oost-Europa naar het VK. Onlangs heeft de transporteur de leverschema’s voor de foodservice en retail in Duitsland herzien en geoptimaliseerd. “We hebben de omloopsnelheid verhoogd en kunnen nu heel Duitsland a voor b of a voor c leveren.”

Toekomst
“We willen een duurzame partner zijn naar de klant toe en proberen de klant te helpen met hun strategische projecten om uitstoot te verminderen.” Zo profileert Farm Trans zich als voorloper op het gebied van duurzame energie door bijvoorbeeld HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oils, renewable diesel op basis van reststromen) te gebruiken op bepaalde trajecten. Maar duurzaamheid reikt voor Farm Trans verder dan alleen het milieu, het heeft ook te maken met goed werkgeverschap. “We zijn ook een duurzame werkgever die investeert in mensen.”

Verder is er een Sustainable Werkgroep die alle projecten op dit terrein opvolgt. “Duurzaam is wel de toekomst en daar zetten we op in.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Tom Steenmeijer
Farm Trans
tsteenmeijer@farmtrans.com
www.farmtrans.com