Tholen - “Er komen minder schakels in de keten,” ziet Willem van Leuveren van Mandersloot’s Expeditiebedrijf gevestigd in Scherpenzeel. “Het beleid van supermarkten is steeds meer richting lokaal product.”
Maar ook als er sprake is van geïmporteerd product, merkt Willem dat er minder schakels zijn en bijvoorbeeld zachtfruit direct van de leverancier in Spanje of Griekenland naar de afnemer in onder andere Polen of Roemenië gaat. Mandersloot richt zich vooral op geconditioneerd transport naar of vanuit de Benelux en Centraal Europa en ziet groupagevervoer als haar kracht.
Vanwege de grote afstanden is snelheid daarbij belangrijk om de kwaliteit voor de klanten – veelal retailketens - te borgen. “Daarom werken we met een hubstructuur: We hebben hubs in Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië die beschikken over koelcellen en waar we zo nodig kunnen crossdocken en daarna snel weer doorrijden.” Overdag komen alle producten voor groupage naar de vestiging in Scherpenzeel.
’s Avonds vertrekt het gegroepeerde transport naar Centraal-Europa waar het de volgende dag aankomt op de hub. “We kunnen bijvoorbeeld in twee dagen alle retailers in Polen leveren en dat is een Unique Selling Point (USP) voor Mandersloot en voor de versheid van het product.”
Combinaties maken
“Bij het groupagevervoer moet met verschillende factoren rekening worden gehouden, waardoor het plannen een uitdaging kan zijn,” observeert Willem. Zo mogen niet alle producten bij elkaar vervoerd worden. Mandersloot speelde daarop in met een op maat gemaakt geautomatiseerd plansysteem dat de orders bij binnenkomst filtert. Zo kan een planner bijvoorbeeld niet de combinatie van bananen en bloemen maken en kan een product ook niet per ongeluk op een verkeerde route terechtkomen.
Het plansysteem is uitgebreid met een salesportaal waarin de klant continu de zending kan volgen en de documenten kan inzien. Willem merkt daarbij op dat hoe geautomatiseerd Mandersloot ook is, het toch een familiebedrijf blijft met de bijbehorende laagdrempeligheid.
Daarnaast moeten ook verschillende vervoerstemperaturen in ogenschouw worden genomen. Mandersloot werkt met +2°C voor het vervoer van fruit en +10°C voor het vervoer van bijvoorbeeld vruchtgroenten.
Maar ook de steeds krappere slottijden – het venster dat specifiek aan een leverancier is toebedeeld om te lossen - die supermarkten hanteren om de goederen te leveren, stelt de logistieke dienstverlener voor uitdagingen. “Als je bijvoorbeeld voor drie supermarkten producten in de vrachtauto hebt, dan kan het op een slechte dag voorkomen dat het door de diverse slottijden nodig is om met verschillende auto’s te rijden in plaats van met één wagen.”
Voor Willem een reden om sterk te focussen op het maken van combinaties. “Door de volumes die wij reeds vervoeren naar Centraal-Europa, kunnen wij klanten zeer concurrerende prijzen bieden naar grote retailorganisaties.”
Duurzaamheidseisen
Duurzaamheid is een belangrijke focus voor Mandersloot. Willem merkt dat het voor klanten steeds belangrijker wordt dat een transporteur voldoet aan duurzaamheidseisen. Hij voorziet dat op de langere termijn dit onderwerp een steeds grotere rol gaat spelen. De logistieke dienstverlener sorteert erop voor door te investeren in LNG- en LZV-vrachtwagens. “Met deze extra lange vrachtwagens reduceren we de uitstoot, omdat we meer kunnen laden op één vrachtwagen.”
Daarbij is het pand in Scherpenzeel CO2-neutraal en voorzien van zonnepanelen. Een ander aandachtspunt is het borgen van de kwaliteit. “Er is een externe partij die ons stuurt om te zorgen dat wij met onze IFS certificering op het hoogste niveau blijven.” Zowel de Nederlandse hoofdvestiging als de buitenlandse vestigingen beschikken over de IFS-certificering.
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Willem van Leuveren
Mandersloot
t Zwarte Land 10
3925 CK Scherpenzeel
+3133-2776444
wvanleuveren@mandersloot.eu
www.mandersloot.eu