Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Groei in transport naar Noorwegen"

Tholen - “De coronacrisis heeft ons geen schade berokkend. We zijn het afgelopen jaar 20 procent gegroeid,” zegt Remco van der Spruit die in 2012 samen met de familie Angvik de Nederlandse vestiging van het Noorse transportbedrijf Angvik Auto opzette. “Die stijging lijkt alleen maar door te zetten.”

Hij constateert dat de klantenkring fors is uitgebreid. Ontstaan uit een Noors familiebedrijf richt Angvik Auto Holland zich met 40 trucks, waarvan 25 eigen opleggers, op het transport van hoofdzakelijk groenten en fruit vanuit de Benelux en Zuid-Europa naar en in Noorwegen. “Noorwegen heeft maar een beperkt aantal maanden eigen productie van groenten en fruit en is daardoor afhankelijk van import,” zo verklaart Remco de focus op levensmiddelen.

Uit Noorwegen komt er voornamelijk vis mee retour. Remco vindt het fijn werken met de Noren. Hij noemt ze betrouwbaar, wat leidt tot langdurige, stabiele relaties waardoor hij de toekomst positief inziet. “We hebben een vaste, betrouwbare en stabiele klantenkring, die de basis vormt.”

Ontzorgen
Voor Noorwegen geldt dat dit land geen lid is van de Europese Unie, maar wel van de Europese Economische Ruimte. Het leidt ertoe dat er douaneformaliteiten en fytosanitaire keuringen nodig zijn. “Wat transport naar Noorwegen bijzonder maakt, is de douane. We hebben daarvoor een eigen douane-afdeling in Nederland en een douanekantoor in Noorwegen dat zorgdraagt voor de afhandeling van de import. Wij ontzorgen de klant: van a tot z kun je bij ons terecht.”

Het transportbedrijf is vooral actief op het gebied van groupage. “De uitdaging daarbij is altijd weer om spullen op tijd en bij de juiste temperatuur bij de klant te krijgen. Het moet zo snel mogelijk om de goederen vers te houden. Dat vergt enige organisatie.”

Zo zorgt Angvik Auto Holland voor korte lijnen en voldoende chauffeurs om non-strop te kunnen doorrijden. Om die reden zijn er op de vestiging in Maasdijk wel geconditioneerde faciliteiten om te crossdocken en maar beperkte opslagmogelijkheden. “We hebben weinig opslag. Er zijn wat pieken, maar over het algemeen geldt dat de goederen in de middag in Maasdijk verzameld worden voor vertrek aan het einde van de dag.”

Remco geeft aan dat de transit van Maasdijk naar Oslo ongeveer 30 uur in beslag neemt. Daar helpen de gunstige verkeersomstandigheden in Zweden aan mee. Het zorgt er ook voor dat Angvik Auto Holland kan spreken van een aardige aanwas van chauffeurs. “Er is aardig wat animo,” stelt Remco vast. “Het is er veel rustiger en het is een mooi land.” De chauffeurs rijden niet alleen naar Noorwegen, maar ook in Noorwegen op de wekelijkse lijn van Oslo naar Harstad.

Materieel
“De lange en strenge Noorse winter stellen wel speciale eisen aan het materiaal,” geeft Remco aan. Zo wordt gereden met speciaal uitgevoerde auto’s die bestand zijn tegen de sneeuw en winterse omstandigheden. “Onze vrachtwagens zijn uitgerust met winterbanden, ijskettingen en hebben speciale assen zodat de vrachtwagens niet vast komen te staan.“

Aan het materieel wordt sowieso veel aandacht besteed. Zo zijn de vrachtwagens maximaal vier jaar oud en voldoen aan euronorm 6 voor een zo laag mogelijke emissie. “Daarmee gaan we mee met de nieuwste ontwikkelingen om zo zuinig mogelijke vrachtwagens op de weg te zetten.”

Angvik Auto Holland keek ook naar de mogelijkheid om waterstof of LNG als brandstof toe te passen, maar moet concluderen dat in Noorwegen de infrastructuur van de brandstofvoorziening daar nog niet op is ingericht. Ook pogingen om met LZV (langer voertuig) wagens te rijden om de uitstoot te beperken stuitten op de Duitse regelgeving die dit niet toestaat vanwege het gewicht van het voertuig. “Deze mogelijkheden laten vooralsnog op zich wachten, maar waarschijnlijk zal dat in de toekomst wel veranderen,” besluit Remco.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Remco van der Spruit
Angvik Auto Holland
remco@angvikauto.nl
www.angvikauto.nl