Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“In de Nederlandse verpakkingswereld hebben we 25 jaar verspild”

Tholen - Jarenlang vocht Carel Jansen tegen het oprukkende plastic in de AGF-sector. Al in 1995 verkocht hij in de Benelux voor het Duitse Omni-pac volledig biologisch afbreekbare AGF-verpakkingen. “Tegenwoordig heeft iedereen het ineens over duurzaamheid. In de verpakkingswereld in Nederland hebben we 25 jaar verspild,” stelt Carel, terugblikkend op zijn tijd in de AGF. Sinds 2018 is hij met pensioen, maar voor projecten in de AGF staat hij zeker open.

“Omni-Pac had als eerste het Fresh-systeem, schalen van houtpulp/oud papier die je kon topsealen met een biologisch afbreekbare folie, een folie waarvan je nog eens 80% minder nodig had dan van de reguliere variant Flow Pack. Toen ik in 1995 aantrad verkochten wij dus al volledig biologische afbreekbare verpakkingen. In tegenstelling tot Duitsland moesten we in Nederland echt vechten tegen het plastic op de markt. Duitsland belast verpakkingen met DSD Toeslag: heb je een vervuilende verpakking, dan betaal je daar meer voor. Nederland heeft dat niet, verpakkers gaven niets om biologisch afbreekbaar. Als het plastic schaaltje 10 eurocent kost en een biologisch afbreekbare pulpschaal 15 eurocent, dan kozen ze voor die eerste.”

Link met AGF-sector snel gelegd
Dat het toch lukte om een voet tussen de deur te krijgen, kwam doordat Carel in de AGF-wereld was opgegroeid. Na diverse functies in de levensmiddelensector als product-, marketing-, sales en accountmanager voor onder meer de merken LU, Liga en Carnaby Diepvries Gebak, kwam hij in 1995 weer in de AGF terecht als salesmanager voor Omni-Pac. “Mijn vader had 55 jaar lang twee groothandels en een transportbedrijf in AGF waar ik als jonge jongen ook rondliep. Mijn vader deed zaken met bijvoorbeeld de vader van Harro van Rossum van Combilo. De groothandels van mijn vader en die van de Hyka (Leonard Kampschroër) in Arnhem lagen naast elkaar. Ik kende die gasten en de AGF-wereld dus van A tot Z. Dan heb je al snel een link met elkaar. Toen ik startte deed Omni-Pac een paar miljoen verpakkingen, toen ik 22 jaar later stopte, was dat 100 miljoen. Ik deed zaken met Frankort & Koning, The Greenery, Rowipack, Fruitmasters, Veiling Zaltbommel, etc.”

Carel creëerde ook markt door zijn eerdere ervaringen in de levensmiddelenbranche te benutten. “Onze concurrenten gingen naar de verpakkers om hun producten te verkopen, maar ik had al meegekregen dat je op het hoofdkantoor van de grootwinkelbedrijven moest zijn. Daar maakten wij afspraken met de inkopers, uiteindelijk zijn dat de beslissers over in welke verpakking het product moest. Verpakkers moesten die dan bij ons kopen.”

Niet alleen de warme contacten en ervaring maakten de business, ook ondernemerschap. “Je moet altijd op de hoogte zijn van wat er in de handel speelt, wie met wie bezig is en wie met wie werkt en je afvragen: Wat is de toekomst, waar zijn we mee bezig, waar gaan we naar toe en van daaruit zakendoen. Ik was zeer gedreven om klantspecifiek nieuwe verpakkingsoplossingen te ontwikkelen.” Zo ontwikkelde Carel bijvoorbeeld samen met een Belgische verpakker nieuwe 6-stuks vleestomaatschalen “Avant” voor Rewe. De buitenste tomaten op de standaard schaal beschadigden snel. Door een schaal met ovalen en opstaande rand te ontwikkelen werd dat probleem voorkomen.

Kapers op de kust
Er waren natuurlijk ook kapers op de kust van succesvolle concepten. “We verkochten bijvoorbeeld blauwe pulpschalen, maar kregen klachten van Aldi Duitsland dat ze blauw afgaven. Dat kon niet van ons zijn, wist ik, dat hadden we onderzocht. We kwamen er al snel achter dat het ging om schalen die onze Franse concurrent voor een paar centen te koop aanbood. Vanuit Aldi kwam toen de mededeling dat alles verpakt moest worden in Omni-Pac schalen. ‛Zo,’ dacht ik, ‛dat heb ik weer mooi voor elkaar.’”

Carel kijkt met voldoening terug op zijn werkzame leven. In 2008 werd COPD geconstateerd, maar hij vond toch voldoende energie om het nog 10 jaar op volle kracht vol te houden. “Als ik ergens achter kan staan, dan ga ik de volle 200 procent ervoor. Van 9 tot 5, dat werkt natuurlijk niet. Een storing in het weekend? Dan stapte ik in de auto voor de klant. Dat hoort erbij. Zo ben ik opgegroeid.”
Het gepensioneerde leven bevalt overigens prima. Handelen in miniatuurvrachtwagens en deze zelf bouwen, ook radiografisch bestuurbare modeltrucks, wandelen met de hondjes….. “Ik heb me nog geen 5 minuten verveeld. Maar op freelance basis wil ik best nog wel wat projecten doen. Als er iets is, hoor ik het wel!” besluit Carel. 

Voor meer informatie:
Carel Jansen
carelellen@msn.com 
+31 (0)6 54782039