Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ria van Donkelaar, Roelofsen Horeca Groothandel:

"De tips van opa en oma gaan nog vaak door mijn hoofd"

Tholen - Na jarenlang in de zorgsector actief te zijn geweest, voelt Ria van Donkelaar, (account)manager bij Roelofsen Horeca Groothandel, zich inmiddels helemaal thuis in de AGF. Ze herontdekte haar feeling met AGF een aantal jaar geleden, toen haar man instapte in het bedrijf van John Roelofsen.

Ria werd geboren op een boerderij in Zelhem (Achterhoek) waar ze opgroeide met twee zusjes, haar ouders en grootouders. Ria: “Wij waren zelfvoorzienend: elk jaar werd een varken en koe geslacht, eieren kwamen van onze kippen, de melk van onze koeien, groenten en fruit uit onze eigen tuin. Vooral met opa in de tuin vond ik leuk. Hij had een kleine kas waar hij plantjes eerst opkweekte voordat ze in de koude grond gingen en het was altijd leuk om te raden welke scheuten welk gewas zou gaan worden.”

Verder vond Ria het boerenleven helemaal niets. Terwijl haar zussen op de trekker rondreden en koeien molken, hielp zij moeders in het huishouden. Op haar 19e vertrok Ria naar Den Haag voor de opleiding Verpleegkunde en werkte ze een aantal jaar op de intensive care-afdeling in het Rijnstate ziekenhuis en later als docent Verpleegkunde op het Graafschap college.

Uit de zorg gestapt
In 2013 kwam de AGF-sector op haar pad. “Mijn man stapte toen in het bedrijf van John Roelofsen om het logistiek en organisatorisch te gaan aansturen. John had oorspronkelijk een AGF-speciaalzaak in Arnhem, al snel beleverde hij daar de horeca op de Korenmarkt. In 2007 kocht hij een pand in Elst en groeide door tot een AGF-horecaleverancier voor Arnhem en Nijmegen. In 2015 was het klantenbestand inmiddels zo groot dat hij de verkoop niet meer alleen aan kon en kwam ik in beeld. Zijn enthousiasme en passie werkten zo aanstekelijk dat ik uit de zorg ben gestapt.” 

Ook omdat Ria merkte dat ze eigenlijk best veel ‘had’ met groenten en fruit, en de klanten,  voornamelijk horeca van Roelofsen horecagroothandel. “Ik heb nog dagelijks plezier van de kennis van opa, hoe je bepaalde groenten kunt verwerken, waar je op moet letten qua kwaliteit en versheid. De tips van opa en oma gaan nog vaak door mijn hoofd. Komend van een boerderij merk ik ook dat ik de taal van de teler goed kan verstaan. Roelofsen haalt een aantal producten direct van de teler. Sommigen zijn communicatief niet altijd duidelijk en handig, maar ook al zeggen ze niet veel, ik zie vaak wel hoe ze ergens instaan.”

Jongere generatie klaarstomen
Ria werkt inmiddels 6 jaar bij Roelofsen en bemoeit zich naast de commercie tegenwoordig ook met de organisatie en toekomst van het bedrijf, waarin een jongere generatie wordt klaargestoomd voor de toekomst. “Ik heb ontzettend veel van John geleerd en we zijn een goed zakelijk team. Wat de één denkt, zegt de ander. Het afgelopen jaar is natuurlijk moeilijk geweest, voor de horeca en voor ons. We hebben besloten in elk geval het team bij elkaar te houden en daar ligt nu onze focus. We blijven doen waar we goed in zijn en kijken hierbij naar de samenstelling van het team, het kennisniveau en onze professionaliteit. Qua organisatie heb ik hierin het voortouw genomen. Dat gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer. Dan moeten de mannen een beetje tandenknarsen, dus ik geloof wel dat ik mijn mannetje sta.”

Online
Ria komt weinig vrouwen tegen in de werksfeer, maar ook weinig jongeren. “We investeren bewust in de jongere generatie en hebben ook in coronatijd een aantal jongeren aangenomen met het oog op de toekomst. Ik merk dat zij de jeugdige kok beter aanspreken dan ik. Een jongere kok is veel meer gericht op online en wil zo geïnspireerd worden. Daar ben ik minder mee opgegroeid en die jongens die snappen dat veel beter. Een bedrijf staat en valt met hoe je je team samenstelt. Als die jongens het goed met elkaar kunnen vinden, bereik ik meer dan het organisatorisch op een hele zakelijke manier aan te vliegen met een verdienmodel of groter groeien. Betrokkenheid, kwaliteit, service en focus op langdurige relaties zijn een must in de AGF-branche.” besluit Ria. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ria van Donkelaar
Roelofsen Horeca Groothandel
ria@roelofsenbv.nl 
www.roelofsenbv.nl