Onderzoek naar microbieel leven in substraat tomaat

Costa Group laat onderzoek uitvoeren naar microbiële kolonies in substraat in de tomatenteelt.  De studie waarin met behulp van DNA-monsters wordt uitgevoerd door een samenwerking tussen de Universiteit van New England (UNE) en Costa, als onderdeel van de Future Food Systems Co-operative Research Centre (CRC).

Het CRC's 'Tomato rhizobiome' project is ontworpen om meer inzicht te krijgen in microbiële kolonies in de wortelzones van op substraat geteelde tomaten in de kas.

Een sterker rhizobioom helpt planten beter te groeien, meer vruchten te produceren en beter bestand te zijn tegen ziekteverwekkers. Zodra het projectteam een beter inzicht heeft in het rhizobioom van tomaten die op substraat worden geteeld, zal het die kennis gebruiken om manieren te vinden om robuuste rhizobiomen in deze planten te bevorderen.

Het onderzoek kan van grote waarde voor telers zijn, verwacht men, omdat een goede teelt op substraat duurzamer dan buitenteelt in de vollegrond.

Projectleider Dr. Gal Winter en de in de sector werkzame promovendus Phil Thomas van UNE hebben proefvelden met tomaten op substraat opgezet in nauwe samenwerking met teler Costa in Guyra.

"Gewassen die in de vollegrond worden geteeld, krijgen alle voedingsstoffen uit de grond en die is zeer rijk aan micro-organismen. Het is een uitdaging om te bestuderen wat er in de wortelzone van planten geteeld op substraat zit, omdat er niet veel is. "De uitdaging is: hoe krijgen we een populatie van micro-organismen in de wortelzone van plant om substraat om de plant te ondersteunen?"

Probiotica
Het team heeft bij UNE een experimentele kas opgezet om te experimenteren met verschillende probioticabehandelingen voor de planten. Later zal dit worden gebruikt om verschillende ziekteverwekkers te testen; door ziekteverwekkers te introduceren in de wortelzones van hun proef hydrocultuur tomaten om te zien of de probiotica-behandelde planten daar anders mee omgaan.

"Ten tweede hebben we in de kas van de Costa Group in Guyra proefplanten opgezet in een 'sample slab', die het standaard teelt op substraat van Costa in de kas nabootst; hiermee creëren we uiteraard geen interferentie, we kijken alleen wat er is," aldus Winter. "Voor zover ik weet, is dit de allereerste studie waarbij gebruik wordt gemaakt van DNA-metagenomica op substraatmateriaal."

Eerste resultaten
Paul Butterworth, Technical Development Manager voor de Costa kassen vertelt dat de eerste bevindingen veelbelovend zijn. "We zijn van mening dat het project mooi vordert en de informatie die nu al uit het project komt, heeft invloed op de manier waarop we naar onze gewassen kijken. Spannende tijden in het verschiet."

Veelbelovende eerste resultaten zijn onder meer de ontwikkeling en demonstratie van een effectieve bemonsteringsmethode om probiotica in de wortelzone van substraattomaten te testen; en de demonstratie van probiotica die gedurende een bepaalde periode in de wortelzone van substraatsystemen blijven, begin juli getest op 19 dagen na inoculatie.

Dr. Winter van de University of New England verklaarde dat monsters van de wortelzones van de proefplanten werden genomen door 'kerngaten' in de plaat te boren. "Uit deze monsters kunnen we de microbiële gemeenschap achterhalen door middel van DNA-analyse. Maar in plaats van gebruik te maken van 'klassieke microbiologische methoden' culturen telen, deze op platen zetten en deze vervolgens onder een microscoop onderzoeken, gebruiken we een geavanceerde techniek die bekend staat als metagenomics. Het is de meest geavanceerde techniek die vandaag de dag beschikbaar is."

"In feite wordt door middel van DNA-sequentiebepaling een genoom vastgesteld van alles wat zich daar bevindt; alle microben. We gebruiken een apparaat dat bekend staat als een MinIon om deze geavanceerde DNA-bemonstering uit te voeren. Het apparaat is zo klein dat het in de palm van je hand past, het is verbazingwekkend."

"Als we eenmaal begrijpen wat er in het rhizobioom van de plant zit, is het overkoepelende doel om uit te zoeken hoe we dat het beste kunnen manipuleren voor een betere gezondheid van de plant."

"Uiteindelijk stelt dat ons in staat om instrumenten te ontwikkelen voor substraattelers waarmee ze het microbioom van hun planten onderweg kunnen analyseren en begrijpen en dan kunnen zeggen: 'nu moet ik deze of gene behandeling toepassen' om hun microbioom te versterken. En onze studie is een van de eerste die dit soort analyses uitvoert."

Voor meer informatie:
Costa Group