Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Grotere vraag naar gezonde maaltijden op basis van groenten"

Delhaize en Foodmaker kondigen structurele samenwerking aan

Delhaize en Foodmaker hebben deze week een langetermijn partnership aangekondigd waarmee ze de ambitie hebben om samen gezonde voeding nog dichter bij de klanten te brengen. Door meer “touchpoints” te creëren willen beide bedrijven de klant nog beter bedienen. Dat zal in de eerste plaats gebeuren via de bestaande kanalen (Foodmaker producten en saladbars in de Delhaizewinkels), maar ook in het openen van nieuwe Foodmakerrestaurants en bedrijfsrestaurants. Delhaize wordt zo de exclusieve operationele uitbater van het restaurant-concept van Foodmaker en voorziet de opening van vijf nieuwe Foodmaker-restaurants per jaar vanaf 2022.

Hogere vraag naar gezonde maaltijden
De coronapandemie heeft een duidelijke impact op onze maatschappij. Meer en meer mensen kiezen resoluut voor een gezonde levensstijl. De vraag naar gezonde voeding en maaltijden is het afgelopen jaar dan ook duidelijk gestegen. En daar willen Delhaize en Foodmaker op inspelen door vandaag een structureel partnership aan te gaan. "De basis van Foodmakermaaltijden is groenten," vertelde Lieven Vanlommel onlangs in vakblad Primeur.

De nauwere samenwerking tussen Delhaize en Foodmaker komt niet zomaar uit de lucht gevallen, maar is gebouwd op een lange, bestaande samenwerking van meer dan tien jaar. Vandaag vindt de klant al Foodmakerproducten in de 826 Delhaizewinkels en online via Delhaize.be. Dankzij de 150 Foodmakersaladebars kunnen Delhaizeklanten hun eigen slaatje samenstellen. En het aantal saladbars in Delhaizewinkels blijft uitbreiden.

Aan deze sterke basis wensen Delhaize en Foodmaker een nieuwe dimensie toe te voegen om als ultiem doel gezondere voeding nog dichter bij de klanten te brengen. Delhaize zal dit jaar al, in samenwerking met Foodmaker, drie nieuwe Foodmaker restaurants openen. Vanaf volgend jaar is de ambitie om vijf nieuwe restaurants per jaar te openen.

Delhaize wordt zo de exclusieve "hoofdfranchisenemer" van het Foodmaker restaurant-concept van Foodmaker in België en Luxemburg en zal instaan voor de uitbating en de verdere ontwikkeling van het netwerk. Op dit moment loopt al een pilootproject in Foodmaker Bascule (Ukkel).

Er is een duidelijke rolverdeling tussen beide partners. Foodmaker staat in voor de inrichting van de restaurants volgens hun look en feel en blijft focussen op innovatie en heerlijke, gezonde gerechten van het veld tot in de restaurants.  

Delhaize staat in voor de uitbreiding van het bestaande netwerk van restaurants naar nieuwe locaties in België en Luxemburg. Daarvoor zoekt Delhaize zelfstandige uitbaters die op hun beurt zullen instaan voor de dagelijkse leiding van de restaurants.

Delhaize mikt in een eerste fase op acht nieuwe restaurants de komende twee jaar. De eerste openingen volgen in Brussel-Noord in het gebouw Covent Garden gehuurd door de Europese Commissie en in bedrijvenpark in Mechelen in het najaar van 2021. Daarnaast heeft Delhaize enkele interessante locaties in het vooruitzicht voor 2022 waaronder de nieuwe hoofdzetel van BNP Parisbas Fortis in Brussel.

Delhaize en Foodmaker willen ook de thuis- en kantoorbezorgmarkt testen door middel van verschillende projecten waarbij ze gebruik maken van hun netwerk van winkels en restaurants. De huidige leveringstest verloopt via een aangesloten winkel en via het Bascule- Foodmakerrestaurant.

Focus op business-locaties
Foodmaker en Delhaize focussen op zakelijke omgevingen gezien de veranderende markt van de bedrijfscatering. Beide partijen geloven dat er meer vraag zal zijn naar gezonde voeding die gemakkelijk, snel en aan een interessante prijs ter beschikking kan gesteld worden.

“Voor ons is dit een gedroomde samenwerking,” zegt Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker. “Delhaize en Foodmaker delen duidelijk dezelfde missie en willen gezonde voeding voor iedereen makkelijk en toegankelijk maken. Door deze samenwerking gaan we de mensen echt helpen om gezonder te eten”, besluit Vanlommel.

“Ik ben trots dat Delhaize en Foodmaker samen een gloednieuw hoofdstuk aan ons verhaal kunnen toevoegen. Onze missie om gezonde voeding nog dichter bij de klant te brengen neemt nu nog concretere vormen aan. Of een klant nu thuis werkt, op bureau of onderweg is, op elk moment van de dag heeft hij toegang tot een gezonde maaltijd. Door dit soort van initiatieven beantwoorden we nog meer aan de behoeftes van de klant van vandaag en die van morgen.” 

“Met dit project wil Delhaize ook de verdere ontwikkeling van Foodmaker als voorbeeld van innovatie en ondernemerschap mee ondersteunen”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Delhaize zoekt zelfstandige uitbaters die in het concept willen meestappen. Kandidaten kunnen contact opnemen via mail: expansion@delhaize.be.

Klik hier voor een uitgebreid visie-interview met Lieven Vanlommel

Publicatiedatum: