Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Witte aardbeien en witte kersen in trek bij speciaalzaken

Tholen - Waar we allemaal reikhalzend hebben uitgekeken naar hogere temperaturen en zonneschijn, gold dit evenzeer voor het zomerfruit. Ook aardbeien, kersen en bessen varen wel bij een beetje zon. Het koude en nattige weer in het voorjaar heeft ervoor gezorgd dat de start van het seizoen forse vertraging heeft opgelopen.

Diverse handelaren analyseerden in nummer 6 van vakblad Primeur de marktontwikkelingen. Onder hen Stefan Bosmans van groothandel Michel uit Brussel.  

Consument varieert
Stefan merkt begin juni dat het volume dat aan aardbeien verkocht wordt, groeit. “De consument blijft toch heel goed richting de aardbeien gaan.” Daarbij heeft de consument veel aandacht voor lokaal product. “Vanuit de overheid is er hard ingespeeld op de korte keten met verkopen rechtstreeks bij de teler.”

Ook merkt hij op dat nu er veel meer soorten zomerfruit beschikbaar zijn zoals frambozen, bessen, bramen of nectarines, de consument meer afwisselt en niet meer alleen naar de aardbei grijpt. “De consument heeft een bepaald budget voor fruit. Daar gaan ze niet over, maar daarbinnen gaan ze meer met verschillende soorten fruit variëren.”

Michel levert vooral aan groothandels, marktkooplui, traiteurs en bakkers en ondervindt dat de klanten vooral op zoek zijn naar een smaakvolle aardbei. “Nu is dat vooral Sonsation. Die is goed van smaak en uiterlijk, een premium aardbei.”

Witte kersen en aardbeien
De handelaar merkt dat de betere fruitwinkel op zoek is naar onderscheidende producten die de consument iets extra's kunnen bieden. Zo heeft Michel witte kersen in het assortiment waar een goede vraag naar is. De groothandel werkt daarvoor samen met een Belgische teler die jaarlijks zijn areaal witte kersen uitbreidt om aan de vraag te kunnen voldoen. “Het is een iets duurder product, dat daarom vooral geschikt is voor de speciaalzaak.”

Nieuw in het assortiment zijn de witte aardbeien. Deze vruchten worden onder de bladeren van de plant geteeld. Daarmee wordt verhinderd dat zonlicht zorgt voor de rode kleur. Ook dit fruit vindt zijn weg naar de speciaalzaken.

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Stefan Bosmans
Michel N.V.
stefanbosmans@michelnv.be