Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In beeld brengen emballagestromen zorgt voor besparing

Tholen - ‟Veel bedrijven zijn er niet van op de hoogte dat de waarde van hun emballage voor meermalig gebruik zo hoog is,” zegt Kristen Thomas van Tconsult dat zich bezighoudt met de efficiëntie van emballageprocessen. ‟Bedrijven missen vaak het overzicht van en de controle op hun emballagestromen. En dat is jammer,” geeft ze aan, ‟want fust, pallets of trolleys vertegenwoordigen een behoorlijke waarde waardoor een kostenpost ontstaat als bijvoorbeeld klapkratten worden gestolen of pallets worden ontvreemd, wat regelmatig gebeurt.”

Kristen ziet dat er binnen bedrijven weinig aandacht aan emballage wordt besteed. Zo is er vaak geen mogelijkheid voor werknemers om het registratieproces te integreren in de werkzaamheden en is er geen opleidingstraject. Tconsult brengt de emballagestromen in beeld en ziet bij de bedrijven die ze analyseert dat er al gauw 200.000 euro op jaarbasis bespaard kan worden. ‟Het financiële risico van verlies, beschadiging en diefstal van emballage bedraagt, afhankelijk van de sector en de complexiteit van de supply chain, tussen de 10 en de 30 procent van de pool van geregistreerde items. We willen niemand een probleem aanpraten, maar juist zorgen voor bewustwording.”

Besparing
Als voorbeeld noemt Kristen een groot FMCG bedrijf dat AGF levert aan de retail en producenten van versproducten. Toen Tconsult de emballagestromen in beeld bracht, bleek dat er 30 verschillende soorten in gebruik zijn, waarvan klapkratten het grootste deel uitmaken. De totale waarde van het pakket bedraagt 23 tot 30 miljoen euro. Dit leidt voor de emballage die in gebruik is tot een financieel risico van 0,8 tot 1,4 miljoen euro.

Dit hoge aantal verschillende soorten meermalige verpakkingen wordt veroorzaakt doordat met seizoensproducten en veel verschillende leveranciers wordt gewerkt. Door de vele verschillende soorten emballage was er weinig zicht op de uitgaande stromen, waardoor er veel verlies was. Zo veel verlies dat het bedrijf 2,5 keer de benodigde emballage op voorraad had in plaats van een poging te ondernemen om terug te krijgen wat er was uitgegeven.

Inmiddels is er een goed zicht op de verpakkingsmaterialen en worden uitgaande stromen geregistreerd, waardoor de voorraad is teruggebracht naar 1,25 keer de behoefte, wat een behoorlijke besparing oplevert.

Verlies en beschadiging
De grootse risico’s met uitgaande emballage zijn verlies en beschadiging. ‟Een risico is dat emballage verloren gaat omdat er geen zicht op is. Soms wordt emballage niet teruggestuurd of wordt het wel teruggestuurd, maar naar de verkeerde leverancier. Een ander risico is dat er beschadiging van de vaak gehuurde materialen optreedt. Als er geen duidelijke registratie is, levert beschadiging vaak discussie op over wie verantwoordelijk is. Als er bewijs is dat het item in het geval van schade niet in het bezit was, is het makkelijker om de financiële verantwoordelijkheid af te wijzen.”

Om problemen en kosten met emballage te voorkomen is het belangrijk om de emballagestromen in beeld te brengen en afspraken met leveranciers vast te leggen, geeft Kristen aan. ‟Als bedrijven kijken naar het financiële aspect, dan wordt het al snel duidelijker. Het tellen en opnemen in de financiële administratie is heel behulpzaam.”

Op basis van eigen en ander onderzoek constateert Tconsult dat in zo’n 43 procent van de bedrijven die met fust, pallets of trolleys voor meermalig gebruik werken, er geen of slechts een handmatige registratie van de emballagestromen plaatsvindt. Toch is registreren, liefst digitaal, want fysieke documenten zijn foutgevoeliger en kunnen makkelijk kapotgaan of kwijtraken, de oplossing voor het beheer van emballage voor meermalig gebruik, geeft Kristen aan.

Zo heeft Tconsult bijvoorbeeld de app TellApe ontwikkeld waarmee emballagevoorraden kunnen worden bijgehouden en documenten kunnen worden gedigitaliseerd. Een ander advies dat Kristen geeft is om de verantwoordelijkheid voor de emballage onder te brengen bij de supply chain-manager of daarvoor een externe manager aan te stellen.

Digitaal registreren
Een bijkomend voordeel van digitaal registeren van emballage is dat er veel data beschikbaar komt, waardoor het mogelijk is om voorspellingen te doen op het gebied van verpakking, maar ook voor andere bedrijfsaspecten. Daarnaast zorgt het ervoor dat het duurzame aspect van emballage voor meermalig gebruik goed tot zijn recht komt. Door goede registratie komt fust terug bij de leverancier en verdwijnt het niet, bedoeld of onbedoeld, na eenmalig gebruik uit de reguliere stroom. Een belangrijk aspect aangezien bedrijven steeds meer bezig zijn met duurzaamheid. ‟Het gebruik van meermalige emballage is geëxplodeerd in de laatste jaren. Bedrijven houden rekening met het de factor duurzaamheid door meermalig fust te gebruiken, maar halen ze niet terug waardoor ze niet meermalig zijn,” besluit Kristen. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Kirsten Thomas
Tconsult
k.thomas@tconsult.nl 
www.tconsult.nl