Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Binnenkort verse kruiden in sandwiches en salades?

Tholen - Een jaar geleden introduceerde Vitacress Real een eigen kruidenmerk exclusief voor de foodservice. Vitalicious ligt binnenkort al in de schappen van een aantal bekende groothandels. Vitalicious helpt klanten groeien en zet in op versbeleving en vernieuwende concepten.

“We zijn vooral groot geworden met de afzet aan retail. Onze kruiden liggen onder private label in supermarkten in binnen- en buitenland,” steekt Tom Meijers van Vitalicious van wal. “Klanten adviseren hoe zij hun kruidencategorie kunnen laten groeien is waar wij sterk in zijn en wat wij het liefste doen. Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van echte smaak. Hoog tijd om onze kennis en ervaring door te trekken naar de foodservice. Vandaar de introductie van een exclusief merk voor groothandel, horeca en catering. Met Vitalicious willen we de liefde voor  kruiden aanwakkeren bij chef-koks.”

Het merk wordt uitgerold in Nederland, België en Duitsland.

In principe kunnen alle kruiden die Vitacress Real beschikbaar heeft onder het merk Vitalicious worden aangeboden. Tom vertelt dat het assortiment voor de foodservice veel breder en specialistischer dan in de retail. “Je zult in de supermarkt minder snel kervel, dragon en bijvoorbeeld  citroentijm tegenkomen. Veel klanten in de foodservice zijn bekend met kruiden en wij gaan nog een stapje verder hierin. Wij helpen hen bij het maken van een keuze voor bepaalde kruiden. Zoals je een palet wijn kiest die het meest geschikt is voor jouw zaak en de gerechten, dat kan ook prima met kruiden waarmee je nog meer inzet op smaak- en versbeleving.” 

Marktdata beschikbaar maken voor groei kruidencategorie
Het merk Vitalicous is een samenvoegsel van vitaal en delicious, ‘Truly Original’ is waar het allemaal mee begint. Bij de originele, echte en pure smaak van verse kruiden. “Geen geïndustrialiseerde en bewerkte smaakmakers, maar terug naar de basis: de smaken van Moeder Natuur. Gezond én lekker.”

Vitalicious is sinds begin van dit jaar verkrijgbaar. Salesmanager Tom is verheugd vanaf nu ook aan foodserviceleverancier Smeding te leveren. Dit betekent dat het nieuwe kruidenmerk  onder andere in alle vestigingen van Makro en Sligro te vinden is. “Wij gaan hen ook echt adviseren en helpen bij de groei van de kruidenverkoop. Hoe? Door onze brede ervaring in category management beschikbaar te maken. We hebben in de retailmarkt veel geleerd vanuit marktdata en belevering van vele Europese landen. Dit is enorm waardevol.”

“Zo weten we uit onderzoek onder de doelgroep dat kruiden vooral gebruikt worden ter garnering en voor het op smaak brengen van gerechten. We zien hier echter nog een legio aan mogelijkheden, bijvoorbeeld kruiden als alternatief of reductie van zout.”

Om klanten te helpen met de groei van de kruidencategorie, wordt niet alleen gebruikgemaakt van onderzoeken en ervaring. Versbeleving en vernieuwing is volgen hen zeker zo belangrijk. “Dat consumenten steeds bewuster bezig zijn met natuurlijke en verse ingrediënten, gezondheid en vers in het algemeen draagt daar zeker aan bij. Als we kijken naar de verschuiving van meer groen op het bord, zijn het de kruiden die het gerecht afmaken. Wij gaan echt voor de versbeleving in totaliteit, de positieve mindset die consumenten daarvan krijgen. Verse kruiden zien en vooral proeven draagt daar zeker aan bij.”

Gemaksoplossingen en trends
Innovatie en denken in concepten zit bij Vitalicious in het DNA. Tom benadrukt dat dit ook nodig is om een nog bredere doelgroep te overtuigen van de kracht van verse kruiden. Onder andere door het aanbieden van gemaksoplossingen die het gebruik van verse kruiden op verschillende momenten toegankelijker maken of tijdsbesparing opleveren. “Denk bijvoorbeeld aan kruidenmixen voor cocktails, mocktails of voor sandwiches en salades. Wij helpen de klanten door echt naar ze te luisteren en mee te denken vanuit de eindgebruiker.”

“Daarnaast denken wij graag mee hoe verse kruiden kunnen helpen om een versbeleving out-of-home neer te zetten. Dit doen we bijvoorbeeld door vernieuwende smaakcombinaties te ontwikkelen in samenwerking met chefkoks en uit te kijken naar nieuwe kruidensoorten. Denk aan munt, wat jaren geleden opeens een enorme boost kreeg. Het zou zomaar kunnen dat er binnenkort een andere kruidensoort oppopt. Kruiden zijn erg afhankelijk van trends en ontwikkelingen. In het Verenigd Koninkrijk worden volop kruiden tussen sandwiches en salades gedaan, zoals rucola hier. Binnen Europa is het Verenigd Koninkrijk dan ook voorloper en volgt Nederland meestal vrij snel, terwijl Duitsland doorgaans wat traditioneler en conventioneler is.”

Kansen spreiden geeft zekerheid
Vrijwel alle kruiden van Vitalicious worden geteeld in Europa en waar mogelijk in eigen land. De kruidenleverancier houdt haar footprint laag door aanvoer per luchtvracht zoveel mogelijk te vermijden. “We telen zo lokaal mogelijk en kiezen daarbij wel bewust voor spreiding, om risico’s op een tekort te voorkomen. Zodoende zitten we eigenlijk nooit zonder product. Wel staat kwaliteit te allen tijde voorop. We gaan nu weer de fase in van de lokale teelt. De afgelopen maanden hadden we te maken met wisselend weer en was het daardoor soms lastig qua aanvoer. Het is prettig dat we nu weer een stabiele fase ingaan.”

Toegegeven, een merk introduceren in coronatijd ligt niet voor de hand. “Ja, de foodservice staat onder druk en hoelang het duurt en of we ooit weer terug naar normaal gaan is onzeker. Corona heeft het ons doen beseffen hoe kwetsbaar je bent als je op één markt focust. Daarnaast geloven wij dermate in ons merk en de kracht van onze verse kruiden dat wij er hoe dan ook voor gaan. Hoe fantastisch is het als je in de zomer bij een strandtent zit en ons merk voorbij ziet komen. Ik zie het al helemaal voor me.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Tom Meijers
Vitacress Real
www.vitacressreal.com 
www.vitalicious.eu
tom.meijers@vitacressreal.com