Alles komt samen in de supermarkt: wat telers telen en wat bedrijven maken ligt dagelijks in één van de meer dan 4000 Nederlandse supermarkten. Dat vraagt om duurzame samenwerkingen tussen
teler en supermarkt. Het CBL laat een aantal voorbeelden hiervan zien in het Zichtboek Ketenrelaties.
Samenwerking in de ketens is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en dit zal alleen maar toenemen, verwacht het CBL. En niet zomaar samenwerking, maar strategische samenwerking. Dit houdt in dat supermarkten en foodservicebedrijven intensiever samenwerken met agrarische ondernemers en fabrikanten.
Langlopende contracten in ‘gesloten ketens’ leiden namelijk tot zekerheid en stabiliteit bij zowel de leverancier als de afnemer, stelt het CBL. "Vertrouwen in ketenpartners onderling is daarbij enorm belangrijk. Bijvoorbeeld als het gaat om onzekerheden bij regeldruk, maar ook het inspelen op de snel veranderende wensen van de samenleving. Daar hoort vaak ook de vraag om bijvoorbeeld meer duurzame producten bij."
Zichtboek Ketenrelaties
In het Zichtboek Ketenrelaties laat het CBL een aantal voorbeelden van dit soort strategische samenwerkingen zien. Ketenrelaties zijn op dit moment niet voor alle telers in Nederland mogelijk, weet het CBL. Dat komt omdat een groot deel van de Nederlandse telers en tuinders niet voor Nederland produceert. "Daarom is het van belang dat er constructief overleg blijft plaatsvinden over een oplossing voor alle telers in Nederland. En daar leveren wij graag een positieve bijdrage aan. Er is werk aan de winkel en alle betrokken partijen, van klant tot land en van teler tot bord."
Meer informatie:
Lisa Martis
CBL
+31 (0)6 52 33 85 97
www.cbl.nl