Zachfruitmonitor Europese retail van Roamler voorziet in een behoefte

"Dankzij Berry Monitor wordt onderhandeling of strategie gebaseerd op data in plaats van onderbuikgevoel"

Tholen - Acht maanden terug startte Roamler met de Berry Monitor, waarin het bedrijf partijen in de AGF-keten de complete data van het Europese zachtfruitschap aanbiedt in één overzichtelijk dashboard door middel van een smartphone community. Inmiddels zijn er meer dan dertig partijen, variërend van veredelaars, telers, exporteurs en dienstverleners, op de monitor geabonneerd. "Met deze data is er geen ruimte meer voor interpretatie of onderbuikgevoel, maar wordt de strategie of de onderhandeling bepaald op basis van data, dat spreekt aan in de markt", vertelt Christiaan Rijnhout, die als zoon van een fruitimporteur inmiddels al bijna 10 jaar aan Roamler is verbonden.


Jilles Klumper en Christiaan Rijnhout van Roamler

"Hadden we bij aanvang nog veel dummy data, inmiddels biedt de database een schat aan informatie, waarin je eenvoudig trends kunt signaleren. Onze mensen bezoeken 600 locaties van Europese supermarkten, inclusief Aldi, Lidl, Tesco, Carrefour en E-Leclerc. Wij bieden de abonnees gedetailleerde rapportages over eenheid, prijs en promotie, inclusief foto's van prijskaartjes en landen van herkomst van elk product. De monitor geeft goed inzicht in de overgang van seizoenen door het volgen van leverancier en land van herkomst. We hebben enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo bezoeken onze 'Roamlers' in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de supermarkten nu met een wekelijkse frequentie", vertelt Christiaan.

"Lag in de beginperiode de focus van de Berry Monitor op de prijs en land van herkomst, inmiddels hebben we meer variabelen toegevoegd. Zo kunnen gebruikers goed de impact van de seizoenen monitoren, maar ook exact zien welke verpakkingsvorm en grammage op een bepaald moment zijn gevoerd. Zo krijgt men de verschillen tussen de retailers in één land, maar ook tussen de verschillende landen op een presenteerblaadje aangeboden. Dit levert een representatieve voorsprong in kennis op. Al met al ideale data voor exporteurs in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Zuid-Europa, maar ook voor inkopers en account managers in Noordwest-Europa."

"De Berrry Monitor biedt producenten en exporteurs eenvoudig handvatten om category management richting de retailers verder te ontwikkelen. Bovendien vinden bedrijven het fijn om in de gaten te houden welke concurrenten in de markt er groeien bij de retailers. Ook levert het vaak nieuwe inzichten op, bijvoorbeeld waar er nog kansen liggen in de markt. Als een bepaalde retailer een bepaald product of grammage nog niet voert of het bio-aandeel nog minimaal is, kun je aan de hand daarvan je propositie opbouwen richting de retail of andersom geredeneerd richting je leverancier. Want ook retailers zijn erg geïnteresseerd in onze data. Zo hebben we ook de twee grootste Duitse retailketens als klant."  

"De reacties die we vooral terugkrijgen uit de markt is dat de monitor gebruiksvriendelijk werkt en compleet is. Telers en exporteurs gebruiken onze data vaak in gesprekken met de retail. Deze database komt toch professioneler over dan dat je met je eigen foto's aan komt zetten. De Berry Monitor hebben we nu helemaal uitontwikkeld. We krijgen nu veel vraag vanuit de retail om de monitor ook uit te rollen naar andere categorieën, zoals vruchtgroenten, hardfruit en citrus."

Klik hier voor de presentatie

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
Westerdoksdijk 411
Amsterdam
+31 (0)6 82 80 01 86 
christiaan.rijnhout@roamler.com   
www.roamler.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven