Tholen - “De band tussen Wille Donker advocaten en de AGF-branche bestaat al lang,” zegt Maarten van Essen, als advocaat werkzaam bij Wille Donker advocaten, gevestigd in Alphen aan den Rijn.
Eén van de zaken die in AGF-handel vaak vragen oproept, is het non-concurrentiebeding. Hij legt uit dat in de AGF-sector de waarde van zakelijke contacten als klanten en leveranciers vaak groot is. De mobiliteit van medewerkers tussen concurrerende handelsbedrijven neemt toe. En daardoor ook de behoefte om bij een vertrek van een medewerker de bedrijfsbelangen van de ex-werkgever zoveel mogelijk te beschermen. Een non-concurrentiebeding kan daarvoor zorgen.
Maarten raadt de werkgever aan het non-concurrentiebeding niet te ruim te maken. “Als je bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst zorgt voor maatwerk, dan vergroot dat de werking en afdwingbaarheid van de afspraken. Gebruik het beding vooral in arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd en beschrijf de relevante geografische of productmatige beperking.”
Michiel van Essen, Maarten van Essen en Henk-Jan Ligtenberg van Wille Donker Advocaten
Relatiebeding
“Als een werknemer carrière maakt in een bedrijf, is het nodig om het bestaande non-concurrentiebeding opnieuw af te spreken, zodat deze aansluit bij de gewijzigde functie,” laat Maarten weten. Daarnaast kan ook naar een alternatief worden gekeken: het relatiebeding. Een relatiebeding regelt de bescherming van relaties van de ex-werkgever. “Juist als er voor een werknemer instemming nodig is van zijn voormalige werkgever om bij de concurrent aan de slag te gaan, kan het zo zijn dat de ex-werkgever ondanks een non-concurrentiebeding toch met de overstap van zijn werknemer kan leven, als bepaalde relaties gedurende bijvoorbeeld een jaar niet worden bediend door de vertrekkende medewerker. Dan zijn de belangen van de ex-werkgever beschermd en kan de werknemer toch zijn volgende stap zetten.”
De advocaat geeft aan dat het daarbij belangrijk is te beschrijven wat wordt bedoeld met zakelijke relaties en wanneer sprake is van (verboden) zakelijk contact. Zo kan bijvoorbeeld het accepteren van een LinkedIn-connectie al een zakelijk contact zijn. Daarom kan het verstandig zijn om bij vertrek van een medewerker afspraken te maken over het verwijderen van bijvoorbeeld LinkedIn-relaties die tijdens het dienstverband zijn opgebouwd.
Problemen bij de levering
Het internationale handelsverkeer als schakel tussen teler en retail is een ander aspect waar het advocatenkantoor bij betrokken is. Een eerste probleemgebied dat advocaten Henk-Jan Ligtenberg en Michiel van Essen daarbij signaleren is dat het kan gebeuren dat een levering uitblijft of verkeerd verloopt. Als voorbeeld noemt Michiel containers fruit die zijn gekocht en verwacht worden door partij A, maar door de verkoper ook toegezegd zijn aan partij B. “Wij kunnen in zo’n geval snel schakelen met de rechtbank en deurwaarders om te kijken wat er te redden valt,” zegt Henk-Jan.
Het is dan belangrijk om een positie te creëren waarmee druk gelegd kan worden op de verkopende partij. Dat kan bijvoorbeeld door beslag op de containers te laten leggen. Daarvoor moet verlof worden verkregen van de rechter. Als een beslagverzoek bij de rechter goed wordt onderbouwd, wordt het meestal toegewezen.
“Na een succesvolle beslaglegging heb je opeens wel een gesprek over een oplossing,” zegt Michiel. “Groenten en fruit zijn niet eindeloos houdbaar; dan is het voor geen van de partijen goed nog een jaar te gaan procederen. Onder die druk kan in veel gevallen alsnog een schikking worden getroffen.”
Discussie na levering
De kwaliteit van de goederen is een ander punt waarover de advocaten vaak discussie zien ontstaan. “Het is daarom belangrijk om de kwaliteitseisen vooraf schriftelijk vast te leggen,” geeft Henk-Jan aan. “Wij weten dat vaak niet met uitgebreide contracten wordt gewerkt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ook vastlegging per e-mail kan volstaan.”
Op die manier kan er achteraf geen onduidelijkheid ontstaan over de criteria waaraan de goederen moeten voldoen. Het is ook goed om aan de voorkant afspraken te maken over de wijze waarop keuring moet plaatsvinden. “Wij adviseren deze keuring te laten uitvoeren door een onafhankelijke keuringsinstantie. Dat vermindert de kans op geschillen,” legt Henk-Jan uit.
Ten slotte kan ook de afrekening van de verkoopopbrengsten tot discussies leiden. Dat kan volgens Henk-Jan voorkomen worden door vooraf heldere afspraken te maken. Daar kunnen partijen elkaar dan aan houden. “Je mag onderling veel naar eigen inzicht regelen. Als dat niet gebeurt, val je terug op de wet. We moeten dan vaak eerst beoordelen welk recht op de transactie van toepassing is: het recht van Nederland of het recht van de buitenlandse handelspartner. Wij zijn aangesloten bij een internationaal netwerk van advocatenkantoren. Daardoor kunnen we snel internationale input krijgen om een zaak tot een goede oplossing te brengen.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Advocaten Wille Donker
essen@willedonker.nl
ligtenberg@willedonker.nl
michielvanessen@willedonker.nl