Netto financiële schuld gedaald van € 425,6 mln naar € 339,9 mln

Omzet Greenyard gestegen met 8,7%

De omzet van Greenyard steeg afgelopen jaar naar € 4 416,2 mln, een stijging van 8,7%, komende van € 4 061,0 mln. "De versnelling van de omzetgroei is te danken aan de versterking van het geïntegreerde klantenmodel in het Fresh segment, waarbij de langetermijnrelaties met de grootste retailers in Europa verder zijn ontwikkeld en gegroeid. Bovendien verhoogde de omzet in het Long Fresh segment voor gemaksproducten en vriesvers fruit", zo verklaart het bedrijf. 

Dankzij de solide omzetgroei, maar vooral als gevolg van de bestaande en nieuwe efficiëntie-initiatieven, steeg de aangepaste EBITDA (post-IFRS 16) van € 133,4 mln tot € 156,9 mln, een stijging van € 23,5 mln (+17,6%). Ter referentie en als vergelijkingsbasis, de aangepaste EBITDA (pre-IFRS 16) groeide van € 95,7 mln tot
€ 116,6 mln, een stijging van € 20,9 mln (+21,8%).

De omzet van Fresh bedroeg € 3 592,7 mln, een groei met dubbele cijfers (+10,1%) ten opzichte van € 3 263,4 mln vorig jaar (€ 329,3 mln), waarbij de omzet bij geïntegreerde klanten steeg met 22,3%, inclusief de verdere uitbreiding van sommige van de bestaande samenwerkingen. In de meeste regio's werd, gelijklopend met een toegenomen consumentenbewustzijn om een gezonde levensstijl aan te houden, het volume bij retailers gestimuleerd door maatregelen die door verschillende lokale overheden genomen werden omwille van Covid-19.

De omzet van Long Fresh steeg tot € 823,5 mln, of een stijging van
€ 25,9 mln, komende van € 797,6 mln (+3,2%). Deze stijging werd aangedreven door een aanzienlijke volumegroei bij retailklanten, nieuwe verkoopcontracten en een betere productmix, die gedeeltelijk werd tenietgedaan door een tijdelijk verlies van volumes bij foodserviceklanten (van 20% van de omzet van Long Fresh in 2019/20 naar 13% in 2020/21). Dit was een gevolg van de quarantainemaatregelen in verband met Covid-19, waardoor er een verschuiving optrad van buitenshuis- naar thuisconsumptie.



Het nettoresultaat uit voortgezette activiteiten bedroeg opnieuw een winst van € 1,2 mln, tegenover een verlies van vorig jaar van € -68,0 mln. Zonder leasingschuld en in lijn met de definities in haar kredietfaciliteiten, daalde de netto financiële schuld van € 425,6 mln naar € 339,9 mln. Greenyard heeft haar balans versterkt door de nominale schuld te verlagen en de schuldgraad te verbeteren tot 2,9x (pre-IFRS 16), dankzij de hernieuwde bankfinanciering op drie jaar die eind maart 2021 werd afgesloten, naast de kapitaalverhoging van
€ 50,0 mln. De nieuwe financiering op drie jaar voorziet ook in een tranche van € 125,0 mln die gebruikt zal worden voor de terugbetaling van de uitstaande converteerbare obligatielening, die in december 2021 vervalt. De nieuwe financiering biedt Greenyard de komende jaren een stabiele en veilige basis om haar ambities en groeiplannen uit te voeren.

Op basis van de verbeterde resultaten in het laatste kwartaal, en de huidige prognoses, verwacht Greenyard dat haar aangepaste EBITDA (post-IFRS 16) voor 2021/22 zal groeien richting € 165,0 mln, in plaats van € 160,0 mln aangepaste EBITDA (post-IFRS 16) zoals in de initiële prognose (ter vergelijking, € 120,0 mln aangepaste EBITDA op pre-IFRS 16 basis). Gelet op de desinvestering van Greenyard Prepared Netherlands, heeft de Groep besloten de aangepaste EBITDA-verwachting en - ambities naar aanleiding van deze desinvestering niet aan te passen, zodat deze reeds in aanmerking genomen zijn in de herziene aangepaste EBITDA-verwachting. Zonder leasingschuld zal de schuldgraad van de Groep naar verwachting rond de 2,5x uitkomen tegen het einde van 2021/22, onder meer gesteund door de aandelenwaarde van € 17,0 mln die zal worden ontvangen na de desinvestering van Greenyard Prepared Netherlands.

“Iedereen draagt gezondheid hoog in het vaandel, vandaag des te meer. Voor Greenyard is dat evident: groenten en fruit spelen een vitale rol in het streven naar een gezondere levensstijl. Daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze producten beschikbaar blijven voor onze consumenten, ongeacht de uitdagingen en complexiteit die de pandemie met zich meebrengt. Samen met onze partners hebben we dat met succes gedaan, maar nu kijken we al verder. De nauwe en geïntegreerde klantenrelaties die we opgebouwd hebben, waarbij we zorgen voor een korte toeleveringsketen, en de producten die we samen met hen ontwikkelen, dragen bij aan onze doelstelling om het leven te verbeteren, omdat ze zorgen voor meer diversiteit, keuze, gemak en kwaliteit in het groenten- en fruitassortiment", aldus Hein Deprez.

Marc Zwaaneveld, co-CEO voegt toe: "We hebben een sterk jaar achter de rug, op alle vlakken. De organisatie van de Groep werd verder aangepast en de mentaliteit en cultuur zijn veranderd, om beter te kunnen inspelen op de veranderende behoeften van onze klanten en eindconsumenten. De kapitaalstructuur werd versterkt en de volatiliteit van de winstgevendheid is aanzienlijk verminderd. Onze prestaties van 2020/21, de rol die we spelen in de voedselwaardeketen en onze schaalgrootte vormen een
uitstekende basis om onze ambitie waar te maken om een drijvende kracht te worden achter een gezondere levensstijl en duurzamere voedselvoorzieningsketens. Samen met alle partners in de keten, van
teler tot consument, gaan we de uitdaging aan om het leven te verbeteren. Zowel van de mensen, als van de planeet."

Voor meer informatie:
Dennis Duinslaeger
Greenyard
+32 15 32 42 49
Dennis.duinslaeger@greenyard.group     
www.greenyard.group     


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven