Nederlandse vertical farm test verse kruiden in supermarkten

Dit voorjaar werden bij de Nederlandse startup Glowfarms de eerste gewassen geplant in de 140 m² grote vertical farm om alle groeiparameters aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Glowfarms werd in de zomer van 2020 opgericht door Luc de Vries en Ben Pieterse met als doel aan vertical farming te doen en daarbij de perfecte balans te vinden tussen techniek en afzet.

Het bedrijf maakt gebruik van een eigen uniek verticaal teeltsysteem. Het gaat in feite om een grote transportband die 10 cm per uur beweegt. De band wordt met zaailingen gevuld en het duurt dan 24 dagen voordat de transportband en de planten hun cyclus hebben beëindigd en de oogst kan plaatsvinden.

Onderweg krijgen de gewassen water, voeding en licht, afgestemd op de behoefte van de plant. Op dit moment teelt het bedrijf een breed assortiment van kruiden, maar het blijft verder onderzoeken welke andere planten ook geschikt zijn voor hun systeem.


Ben Pieterse en Luc de Vries 

Alles zelf doen
Momenteel wordt de faciliteit gebruikt als een experiment om het concept uit te testen, verder onderzoek te doen en de voordelen van de technologie te laten zien. Er wordt ook gewerkt aan een zelflerend systeem dat in een toekomstige teeltfaciliteit kan worden geïmplementeerd. Daarom zou Glowfarms binnenkort graag uitbreiden en een faciliteit van 3.000 m² in gebruik nemen om zo een efficiënte productie mogelijk te maken op een veel grotere schaal. Het pand zal worden gebouwd in de buurt van distributiecentra.

“Tot nu toe doen we alles zelf: het ontwikkelen van de processen, de bouw van de teeltfaciliteiten en het testen. Alle systemen moeten immers op maat gemaakt worden en de kosten van dergelijke op maat gemaakte apparatuur, mocht die door externe partners worden ontwikkeld en gebouwd, zouden in dit stadium te hoog zijn. Maar als andere bedrijven met een betere oplossing voor de dag komen, willen we die altijd graag uitproberen om zo kostbare tijd te besparen. Het systeem is momenteel volledig doorontwikkeld en eenvoudig op te schalen, maar we blijven continu op zoek naar verbeteringen om tot de beste oplossing te komen.”

Binnenkort gaat het bedrijf een robotarm testen om de efficiëntie op lange termijn te verbeteren bij het planten en oogsten.

Bewustwording onder Nederlandse consumenten vergroten
“We ontdekten dat veel producten, met name kruiden, nog niet lokaal werden geteeld en dat de houdbaarheid een belangrijk aandachtspunt is voor de consument. Daar willen wij op inspringen met ons consumentenmerk Glow. Op dit moment zijn we in gesprek met verschillende potentiële retailpartners over waar we onze producten kunnen testen en van de meesten hebben we al een positieve bevestiging gekregen'', zegt Luc.

Het bedrijf wil de Nederlandse consument bewust maken van de voordelen van lokale vertical farming, ook in de strijd tegen voedselverspilling. "Veel Nederlandse consumenten weten niet dat de meeste kruiden die ze in de supermarkt kopen uit Marokko of Israël komen," vertelt Luc.

Volgens Luc zijn de voorgesneden kruiden van Glowfarms twee weken houdbaar in de koelkast. "Voorgesneden kruiden die met de traditionele methode worden geteeld houden het normaal gezien niet zo lang uit."

Glowfarms zal zijn productlijn in verschillende supermarkten in het hele land testen om een duidelijk zicht te krijgen op de marktvraag en investeerders het potentieel van Glow-kruiden te laten zien.

Prijs
Gezien het volatiele karakter van de marktprijzen voor verse kruiden als gevolg van seizoensinvloeden streeft het bedrijf naar een vaste prijs. De gebruikelijke winkelprijzen variëren van € 1,15 in het laagseizoen tot € 1,60 (of hoger) in het hoogseizoen. "Omdat we niet seizoengebonden zijn, mikken we op een vaste prijs van rond de
€ 1,50", zegt Ben Pieterse, medeoprichter van Glowfarms. "Hoewel we soms een hogere prijs zullen hanteren dan andere leveranciers, willen we vooral laten zien dat ons product jaarrond dag in dag uit consistent is", voegt Luc eraan toe.


De producten van Glowfarms

Unieke verpakking
In vergelijking met andere verse kruiden die verkrijgbaar zijn in de supermarkt, heeft het product van Glowfarms een verpakking met een geheel eigen toets. De productverpakking is fel gekleurd en gemaakt van gerecycled karton, waarbij 90% minder plastic wordt gebruikt dan bij vele andere verpakkingen. Aan de binnenkant van de doos zorgt een dunne laag PET-folie ervoor dat het product tot twee weken bewaard kan worden. Momenteel heeft het bedrijf vier producten ter beschikking: basilicum, Thaise basilicum, peterselie en koriander.

Voor meer informatie:
Glowfarms
Luc de Vries, medeoprichter
luc@glowfarms.nl 
Ben Pieterse, medeoprichter
ben@glowfarms.nl 
www.glowfarms.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven