Telers ontvangen vaak maar kwart van de consumentenprijs

Onderzoekers van Cornell Universiteit hebben in onderzoek ontdekt dat de consument gemiddeld maar 27 procent van de prijs aan telers besteedt. Het gros van de prijs op de globale voedselmarkt gaat juist niet naar de voedselproducenten, maar naar de lange weg die voeding aflegt. Deze 'food value chain' verveelvoudigt de prijs van groenten, fruit of andere producten.

In ontwikkelingslanden gaat er meer dan 35 procent van de prijs naar de teler, vaak omdat daar meer onbewerkte producten worden verkocht. In Westerse landen kan dat vaak nog onder de 25 procent vallen. Hoe welvarender een land is, des te hoger de waarde die naar tussenpersonen gaat. Professors aan Cornell Universiteit zien vaak dat de consument denkt dat de prijs van een product bij de teler ligt. "Maar dat wordt steeds minder waar. Het aandeel dat naar de teler gaat vermindert zelfs met 5,4% bij elke verdubbeling van het reƫle inkomen per consument," vertelt Chris Barrett.

Lees het volledige onderzoek op Nature.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven