Aanstaande zaterdag is het Wereld Milieu Dag (World Environment Day), een dag georganiseerd door de Verenigde Naties (VN), die in het teken staat van bewustwording van hoe belangrijk het milieu is en wat men kan doen om het milieu te beschermen.
In het kader hiervan heeft maaltijdboxleverancier HelloFresh onderzoek gedaan, met behulp van Census Wide onder 1.011 respondenten, naar voedselverspilling in Nederlandse huishoudens. Voedselverspilling is door de VN gedefinieerd als een wereldwijde uitdaging en onderdeel van de duurzame ontwikkelingsdoelen voor 2030.
Hoewel vrijwel alle Nederlanders (94%) vindt dat het noodzakelijk is om voedselverspilling tegen te gaan en 84 procent de intentie heeft om thuis voedselverspilling te verminderen, blijkt uit het onderzoek door Census Wide, ook dat er nog veel winst te behalen valt. Een huishouden geeft aan gemiddeld 10,35 euro per week aan voedsel in de afvalbak te gooien, wat neerkomt op maar liefst 538 euro per jaar.
Te grote aankoop voornaamste oorzaak
Nederlandse huishoudens geven in het onderzoek aan dat de voornaamste oorzaak (36%) van hun voedselverspilling een te grote aankoop van een bepaald product is.
Toine Timmermans, directeur van stichting Samen Tegen Voedselverspilling: “Slim kopen, op maat koken en goed bewaren van eten helpt om in huishoudens minder voedsel te verspillen. Elk kapje en overrijp stuk fruit telt. We zijn blij dat HelloFresh hier ook op inzet. Zo maken we Nederland steeds meer verspillingsvrij.’’
Bron: HelloFresh