Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Port of Antwerp blijft inzetten op extra containercapaciteit tegen 2030

Port of Antwerp heeft kennis genomen van het feit dat de auditeur van de Raad van State adviseert om het voorkeursbesluit ECA van januari 2020 te vernietigen, omdat er te weinig garanties zijn dat ECA geen negatieve invloed heeft op natuurgebieden door stikstofdeposities. Het gaat hier over een advies, niet over een arrest van de Raad van State. Port of Antwerp zal dit auditoraatsverslag nu grondig analyseren.

Met dit advies van de auditeur van de Raad van State wordt de noodzaak van extra containercapaciteit niet ter discussie gesteld. Port of Antwerp blijft zich dan ook volop inzetten op het realiseren van de hoognodige extra containercapaciteit tegen 2030. Het nut en de noodzaak van ECA blijven namelijk meer dan actueel, zo stelt men.

De haven van Antwerpen is de belangrijkste economische motor van België en een onmisbare schakel in de bevoorrading van ons land en een groot deel van Europa. Containertrafiek speelt daarin een hoofdrol. Jaarlijks groeit het marktaandeel van containertrafiek in Antwerpen. Ook in deze economisch moeilijke Covid-periode blijft de containersector in Antwerpen groeicijfers optekenen. De bestendiging van de container business is dan ook essentieel voor de creatie van bijkomende jobs en voor het behoud van de Antwerpse haven als wereldhaven. Met ECA verzekeren we m.a.w. duurzame groei en de welvaart van onze economie voor de huidige en toekomstige generaties.

Het verduurzamen van de haven en de bijhorende problematiek van stikstofdeposities is een strategische prioriteit bij Port of Antwerp. Port of Antwerp beklemtoont dan ook het belang van een rechtszeker Vlaams regelgevend kader voor stikstofemissies, dat de Europese natuurnormen respecteert en tegelijk toelaat dat economische activiteit in ons land zich kan blijven ontwikkelen en hiervoor een geschikt investeringsklimaat creëert. Port of Antwerp zal er alles aan doen om ECA in zo’n rechtszeker kader te laten passen, bijvoorbeeld door het introduceren van walstroom.

Havenschepen Annick De Ridder: “Dit is natuurlijk nog geen arrest, maar het voorafgaande advies van de auditeur. We gaan dit nu grondig bestuderen. Het realiseren van extra containercapaciteit is uiteraard cruciaal voor onze Antwerpse haven en voor de welvaart en jobs die ze genereert als motor van onze economie.  In afwachting van het arrest blijven we verder werken aan het dossier. Zo loopt er onder andere nog een reeks onderzoeken naar de mogelijke effecten van ECA op de mens en milieu en naar de manieren om die eventuele effecten te voorkomen of te milderen.”

Bron: Port of Antwerp

Publicatiedatum: