Vernieuwing van het saladebuffet

Consumenten waarderen het gemak van saladebuffetten. Ze kunnen verse (blad)groente combineren met toppings en dressings, en de retailer heeft het voordeel van de verkoop per gewicht.

De verkoop ging omlaag in de jaren voor de pandemie - vooral door de opkomst van saladeketens als Sweetgreens - maar saladebuffetten bleven flinke winst opleveren. In het jaar voor de lockdowns was de totale verkoop in de VS volgens onderzoeksfirma IRI Integrated Fresh uit Chicago $ 436 miljoen (€ 356,1 mln). Het ging om een verkoop van 28,5 miljoen kilo. 

Na 21 maart 2021 bedroeg de verkoop echter iets minder dan 27 miljoen dollar (22 mln euro). Dit is een daling van 94% ten opzichte van het voorgaande jaar. De verkoop daalde met 93%. Om het wegvallen van de zelfbediening op te vangen hebben veel supermarkten de saladebuffetten gevuld met kant-en-klare salades of saladestations gebruikt als vitrines voor verpakte goederen uit andere delen van de winkel.

Nu vernieuwen supermarkten hun saladebuffetten voor de toekomst na corona. Winkels hebben hun to-go saladeopties verhoogd om aan de klantvraag te voldoen.

Begin november vorig jaar heeft Coborn's in St. Cloud, Minnesota, een drietal Sally the Robot-apparaten ingezet om het tekort aan salades in bepaalde winkels op te vullen. Sally is vergelijkbaar met een verkoopautomaat die salades naar wens samenstelt met een druk op een grote video-interface of een app op de telefoon. Sally werd gecreëerd door Chowbotics in Hayward, maar vindt nu een thuis in supermarkten in de hele VS.

Foto: Chowbotics

"Omdat we onze saladebuffetten tijdens de pandemie moesten sluiten, wilden we nieuwe technologie inzetten om gasten een vergelijkbare ervaring te geven in een veilige omgeving", vertelt Josh Croson, directeur Deli van Coborn's, aan winsightgrocerybusiness.com. "Sally stelde ons in staat om dat te doen doordat het een compleet op zichzelf staande unit is die het product beschermt, en door het gebruiken van een app wordt contact geminimaliseerd."

Het heeft even geduurd voordat klanten gewend waren aan Sally, maar de feedback is vooral positief. Sommige mensen rijden zelfs een extra blokje rond om de saladerobot in actie te zien. "Dit is iets dat eerder nog niet echt bestond op de markt," zegt Croson, "dus zeker weten dat mensen de machine graag gebruiken en de mogelijkheden ervan begrijpen, is enorm belangrijk."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven