Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Planet Farms oogst eerste gewassen in hun nieuwe vertical farm in Milaan

“Kwaliteitsmanagement is onderdeel van ons Italiaanse erfgoed”

Nu Planet Farms de eerst partij gewassen in de nieuwe vertical farm in Milaan heeft geoogst, hebben ze een nieuwe belangrijke mijlpaal bereikt. "Het is een combinatie van diverse jaren Onderzoek en Ontwikkeling (O&O) op het gebied van agronomie en automatisering dat heeft geleid tot ons unieke proces waarbij alles geautomatiseerd is, van zaaien tot inpakken, en zelfs het oogsten,'' zegt Daniele Benatoff, medeoprichter en -directeur van Planet Farms. "De oogst is echt spectaculair. Onze producten zijn zo continu vers en lekker dat mensen niet kunnen geloven wat ze proeven. Ze willen niet meer anders, waardoor de kwaliteit van onze producten het nieuwe normaal wordt, en dat is wat we willen bereiken," zegt Daniele.

"Het vertical farming-concept is zeker niet nieuw, maar wij zijn ervan overtuigd dat onze interpretatie van een gecontroleerde teeltomgeving (CEA) het idee erachter echt benut. We maken vertical farming-technologie schaalbaar en betaalbaar, met Italiaanse kwaliteit als kernpunt. We willen een concreet en duurzaam antwoord bieden op de huidige problematiek in de tuinbouw." Volgens Daniele verbouwen veel telers wat ze kunnen, waar ze kunnen en wanneer ze kunnen, zoals ze altijd al gedaan hebben.

De locatie is echter veranderd, aangezien het grootste deel van de consumenten zich nu in dichtbevolkte stedelijke gebieden bevindt, terwijl de vraag naar voedsel en het consumptiepatroon blijven groeien. "De meerderheid van de mensen woont in steden, waar een zeer geconcentreerde vraag is. Mensen willen het hele jaar door voeding kunnen kopen uit de hele wereld, zonder gebonden te zijn aan seizoensgebondenheid of lokaliteit," voegt hij toe, "maar zonder in te leveren op versheid en duurzaamheid."


Medeoprichters Luca Travaglini en Daniele Benatoff 

Pijlers van de sector
Veel technologieleveranciers beginnen met een 'minimal viable product', oftewel een soort eerste versie van het product. "Bij vertical farming is dat als concept echt moeilijk te verwezenlijken. Als je product niet lekker smaakt, proberen consumenten het misschien niet nog een keer en dat deel is moeilijk op te lossen," bevestigt Daniele. Hij zegt dat vertical farming gecompliceerd is gezien de vele productiemiddelen die worden gebruikt. Dan is er ook nog het biologische aspect: het zaad. "Daarom beginnen we bij de bron, bij de selectie van zaden, en niet bij het einde, wetende dat het einde een uitgemaakte zaak moet zijn, ons product moet geweldig zijn, zoals mijn medeoprichter Luca Travaglini altijd zegt."

Planet Farms heeft een duidelijke visie over hoe ze een nieuwe oplossing kunnen bieden, één die de kloof overbrugt tussen wat klanten willen, oftewel vers, lekker, lokaal en duurzaam voedsel, en wat Moeder Natuur kan leveren. Daniele wil bewijzen dat Planet Farms een onderscheidend en concreet antwoord biedt op dit vraagstuk, dat de nieuwe standaard moet worden voor de sector, met als pijlers kwaliteit, automatisering, hygiëne en efficiëntie.

"Kwaliteitsmanagement maakt deel uit van ons Italiaanse erfgoed," zegt Daniele, "want wij weten als geen ander hoe lekker eten smaakt. We zien de uitdagingen, maar we weten ook hoe we ze moeten aanpakken zonder compromissen te sluiten en hoe we de consument kunnen leveren wat hij wil en verdient. Bij Planet Farms begint alles bij het product, terwijl de technologie ervoor zorgt dat er tijdens de productie efficiënt wordt omgegaan met het gebruik van hulpbronnen, zodat we het hele jaar door op een duurzame manier producten van ongelooflijke kwaliteit kunnen leveren."

De belangrijkste productie-elementen van Planet Farms zijn het volledig beheren van het proces, de efficiëntie en kwaliteit. Uitgaande van deze eenvoudige maar fundamentele principes is de technologie van het bedrijf uiteindelijk anders dan die van anderen. Planet Farms heeft zijn teeltsystemen van de grond af aan opgebouwd, inclusief een volledig nieuwgebouwde farm om het proces te huisvesten, waarbij indoorprocessen worden gecreëerd die "nabootsen wat Moeder Natuur al duizenden jaren ongelooflijk goed doet," aldus Daniele.

De introductie van een nieuw, exceptioneel productconcept
Planet Farms werd drie jaar geleden opgericht na jaren van O&O met als doel een nieuw soort verse producten op de markt te brengen. Daniele legt uit dat Planet Farms het geluk had om op het juiste moment met de juiste mensen om tafel te zitten. "We willen smaak herontdekken door minder te consumeren en betere kwaliteit te leveren. Daarom leveren we een verser product dat lekkerder en verser is, wat betekent dat er weinig tot geen verspilling zal zijn in de hele toeleveringsketen," aldus Daniele. In de loop van de tijd zijn er 90 variëteiten geproduceerd in het O&O-lab van Planet Farms. Na grondig onderzoek te hebben gedaan, brengt het bedrijf in juni zijn eerste vijf producten op de markt, en later dit jaar volgen er nog veel meer.


De farm in Milaan

Nieuwe branding
Het bedrijf besloot zich te richten op het de marketing van hun producten, te beginnen met het logo en de kleuren. "Het was ontzettend leuk om met verschillende visies en emoties naar één zin te kijken . 'Go vertical' was degene die echt goed voelde. Deze twee eenvoudige woorden omvatten alles waar Planet Farms voor staat;  het staat voor een nieuwe werkwijze, een verandering van perspectief, zoals omhoog kijken en inspiratie vinden om dingen op een iets andere manier te doen." Wat verpakkingen betreft, pakt het bedrijf duurzaamheid aan op een manier die eenvoudig herkenbaar zal zijn en die overeenkomt met alles waar Planet Farms voor staat. Zo gebruikt het bedrijf heldere kleuren, een duidelijke boodschap en een innovatieve en duurzame verpakking van verantwoord geproduceerd papier.

De producten van Planet Farms worden verkocht onder hun eigen merk. Op deze manier hoopt het bedrijf de unieke eigenschappen van haar producten over te brengen op de consument. "De tuinbouwsector is een van de grootste ter wereld als het gaat om inkomsten en het gebruik van hulpbronnen. Wij richten ons momenteel op een klein deel van de wereld, maar onze technologie en aanpak is in staat om een concrete en materiële impact te hebben op de wereldwijde sector." Het bedrijf richt zich momenteel op Europa, maar de uitbreidingsplannen zijn ambitieus en worden gesteund door een groot en getalenteerd team en een groep van betrokken en ondersteunende aandeelhouders. Beide blijven alsmaar groeien, net als de visie en ambities van Planet Farms en hun geliefde planten.

Voor meer informatie:
Daniele Benatoff, medeoprichter
Planet Farms 
info@planetfarms.ag 
www.planetfarms.ag 

Publicatiedatum: