Veilig kennis delen in de Chinese glastuinbouw

Tholen - Als je zaken doet met China, moet je goed opletten wat je doet, zeker als je je kennis deelt met Chinese bedrijven. Patenten hebben daar niet dezelfde waarde als bij ons. Ook bij Kubo weten ze wat de risico’s zijn. “Er zijn dan ook bepaalde partijen waar we niet mee werken,” vertelt CEO van het bedrijf in China Robert Keijzer. “Daar zouden we heel makkelijk zaken mee kunnen doen, maar omdat hun plan is om alles te doen wat de Nederlanders doen, gaan we de samenwerking niet aan.”


Robert Keijzer, CEO Kubo China

Tegelijkertijd hoeven en kunnen ze ook niet alles leveren aan een land wat zelf zoveel productiemiddelen heeft. “We moeten respect hebben voor de Chinese industrie. Daarbij is de markt in China heel groot. Uiteindelijk zal de industrie zich daar zodanig ontwikkelen dat ze bepaalde dingen zelf kunnen. Maar ik denk dat we in Nederland sterk genoeg zijn om te blijven innoveren en altijd voorop te blijven lopen.”

Er zijn heel veel landen in de wereld die geprobeerd hebben na te maken wat de Nederlanders doen. “Maar ik ken er niet één die dat succesvol heeft gedaan,” zegt Robert. “Er zijn wel landen die kassen kunnen bouwen, maar die zijn toch niet van het niveau van de Nederlandse kassen. Die zijn niet doordacht, veel te zwaar, te duur, niet lichtdoorlatend, het verwarmingssysteem klopt niet, enzovoort.”

Geld zit in kennis
Wat China betreft is Robert van mening dat ze zich op een gegeven moment zullen realiseren dat het geld niet zit in het leveren van technologie. “Het geld zit hem in het runnen van succesvolle productiebedrijven. Dat wij Nederlanders dat zo goed kunnen, is omdat we dat over de hele wereld doen. Als de Chinezen dat zelf in eigen land willen kopiëren, zullen ze zich een ongeluk schrikken hoe weinig we verdienen in deze business. Dat kan je niet aanvliegen met een conglomeraat van 100 miljard. De marges voor kassenbouwers zijn belachelijk dun.”

Robert is dus niet bang dat de 'grote jongens' in China de kaas van het brood van de kassenbouwers zullen eten. “Waar ik wel bang voor ben is dat ze niet goed kunnen omgaan met de Nederlandse systemen, en daardoor besluiten het maar zelf te blijven doen met de huidige methoden. Of als ze de Nederlandse techniek wel gaan kopiëren, ze net zo goed teleurgesteld zijn, omdat het technologisch achterblijft en ze wéér de resultaten niet halen.”

Kortom, de Chinese markt is spannend, maar bij Kubo geloven ze er wel in. Daarom investeert het bedrijf ook voor de baat uit. “We zijn een onderneming gestart in China, we hebben daar mensen in dienst, met een kantoor in China, zodat we als een compleet Chinees bedrijf zaken kunnen doen. Op die manier kunnen we de Chinezen op weg helpen naar de gevraagde modernisering, en ook weer de weg bereiden voor de Nederlandse industrie als geheel.” 

Voor meer informatie:
KUBO Group
info@kubo.nl
www.kubogroup.nl

Robert Keijzer
+31 610 728 501
rkeijzer@kubo.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven