Tholen - In China is het niet ongebruikelijk om in nieuwe projecten een leercurve in te bouwen. Men zet een kas weg en houdt meteen rekening met een leerperiode die enkele jaren kan duren. Op een gegeven moment moet er dan een omslagpunt komen waarbij zo’n kas wel winstgevend kan gaan worden.
"Zolang ze dan nog progressie zien, houden ze die projecten in stand", vertelt Robert Keijzer, CEO van Kubo China Branch. "Het is een andere benadering dan in het westen gebruikelijk is. Chinese ondernemers hebben vaak toch een andere kijk op hoe ze geld verdienen. Investeerders willen snel geld zien. Je bouwt een kas, allemaal zo groot mogelijk, en dan komt er vanzelf geld terug. Als dat niet zo snel gaat, worden die investeerders weer ongeduldig. Het is dus echt een andere wereld."
Begeleiding na de bouw
Om de tuinbouw in China naar een hoger plan te tillen, is begeleiding dus essentieel. Dat gebeurt nu vaak nog door een agronoom mee te sturen als een kas eenmaal staat. De bedoeling is dan dat zo’n agronoom, vaak een gepensioneerde Nederlander, de mensen ter plaatse wegwijs maakt. “Maar hoeveel van dat soort projecten zijn na twee of drie jaar nog steeds enigszins een succes te noemen?” vraagt Robert zich hardop af. “Het antwoord is nul.”
Het project van FoodVentures in Shanghai
Het kan echter ook anders. Robert wijst op het FoodVentures-model als een aanpak die wel succesvol is. In plaats van de lokale medewerkers alles te laten doen en er gewoon een manager boven aan te stellen, neemt FoodVentures gewoon de hele kas over. “Als investeerder ben en blijf je eigenaar van de kas, maar weet je niet goed waar te beginnen in de operatie. FoodVentures neemt de hele kas over, en werkt voor eigen rekening en risico. Zo krijgt de investeerder een gegarandeerd rendement, en verdient FoodVentures zijn geld met zo goed mogelijk groenten te produceren en verkopen”
Dat wil niet zeggen dat de lokale mensen buiten spel worden gezet. “Het wil alleen zeggen dat je in aanvang laat zien wat de Nederlandse technologie kan. Als het goed is wordt dat dan een olievlek, waardoor het project succesvol gaat worden. Dan kan een investeerder het stukje bij beetje overnemen.” Robert is dus een groot voorstander van het FoodVentures-model.
Smart Growing
Ook bij Kubo zelf investeren ze flink in het ondersteunen van relaties. “Wij hebben ook gezien dat het niet werkt om een keer per maand een adviseur langs te sturen. Daarom hebben we ook een heel team van support, Kubo Smart Growing noemen we dat. Daar zit een stuk consultancy in, op technisch en ondernemingsvlak, een heel stuk data monitoring en sturing, met de nieuwste technologie, zodat we het ook voor mensen die geen ervaring hebben in de sector, begrijpelijk en inzichtelijk maken door middel van data.”
Dat gebeurt met een team ter plekke, maar ook de mensen in Nederland kijken op afstand mee en geven advies. “We kunnen heel veel op afstand, met alle sensoren die we in de kassen plaatsen en alle data die we verzamelen. Maar we hebben in China ook twee telers die uitsluitend op onze projecten lopen en de mensen daar leren te begrijpen hoe het werkt. En dat gaan we alleen maar uitbreiden, omdat we willen aantonen wat de Nederlandse technologie kan, zodat we ook op langere termijn iets kunnen betekenen voor de Chinese vernieuwing.”
Voor meer informatie:
Robert Keijzer
KUBO Group
+31 610 728 501
rkeijzer@kubo.nl
info@kubo.nl
www.kubogroup.nl