Rotterdamse haven rondt proef met elektronische vrachtbrieven succesvol af

Singapore en Nederland werken sinds 2019 samen om elektronische vrachtbrieven (eBL) te onderzoeken op de handelsroute tussen Europa en Azië, waar Singapore en Rotterdam twee belangrijke overslaghavens zijn, schrijft de Port of Rotterdam op haar website.

In deze proef is aangetoond dat een eBL die door één platform is afgegeven door een ander digitaal handelsplatform kan worden geverifieerd en verwerkt. Deze mogelijkheid kan pas in de praktijk worden ingezet als landen de wet aanpassen en naast papieren ook digitale documenten als rechtsgeldig accepteren. In Singapore is dat reeds gebeurd. In Nederland wordt hieraan gewerkt met behulp van pilot projecten en in samenwerking met diverse partijen uit de logistieke keten en met de Dutch Blockchain Coalition, Spark! Living Lab en 2Tokens.

De resultaten van de meest recente proef tonen ook aan dat de digitale eigendomsoverdracht met een elektronische vrachtbrief (eBL) tijd bespaart en de efficiëntie verbetert. De partners Ocean Network Express en Olam konden de end-to-end-verwerkingstijd van documenten inkorten van gemiddeld 6 tot 10 dagen bij het gebruik van fysieke documenten naar minder dan 24 uur met behulp van de eBL voor de digitale overdracht van eigendom. De Digital Container Shipping Association (DCSA) schat dat wanneer 50% van de vrachtbrieven binnen de sector wordt vervangen door een eBL, dit een besparing kan opleveren van meer dan USD 4 miljard (bron: DCSA).

De meest recente proef werd uitgevoerd tussen de platformen #dltledgers uit Singapore en Naviporta in Rotterdam en werd ondersteund door het digitale opensource framework #TradeTrust van IMDA.

Bron: Port of Rotterdam


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven