Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Westerkamp, Kühling Fruchthandel:

"Telen onder glas zal in de nabije toekomst een steeds interessanter alternatief worden”

Tholen - De Duitse beschermde zachtfruitteelt kent de laatste jaren een snelle groei. In de schaduw van de bloeiende teelt in tunnels en op stellingen, wint ook de aardbeienteelt in kassen geleidelijk aan belang.

Naast de grote bedrijven, hoofdzakelijk voor losse groenten, in Thüringen (Wittenberg), Beieren (Steiner) en in het Rijnland (Landgard), hebben nu ook de kleinere telers en dus de klassieke gespecialiseerde groothandelaren het potentieel van het fruit uit de kas ontdekt.

Ook het Noord-Duitse familiebedrijf Kühling uit Emstek (Oldenburger Land) heeft twee jaar geleden besloten de kasaardbei op de markt te brengen. ‟Wij leverden al verpakkingen aan de desbetreffende producent in Borken (NRW) en hij was nog op zoek naar speciale verkoopkanalen voor zijn premiumproducten uit de kas. In vervolg daarop is de samenwerking op het gebied van kasaardbeien uiteindelijk tot stand gekomen,” aldus Jan Westerkamp, salesmanager bij Kühling.

Volgens Westerkamp zijn kasaardbeien bijzonder lucratief wat de afzet betreft, vooral in het begingebied. ‟Onze teler oogst zijn kasproducten in drie golven. De tweede oogst komt eind juni-begin juli op de markt, tijdens het hoogseizoen wanneer iedereen op de markt aanwezig is. In deze periode is de verkoop aan de foodretail logischerwijze iets moeilijker, omdat niet de gehele oogst door deze sector wordt geaccepteerd. Wij zorgen voor de afzet van deze overproductie, zodat de producent voortdurend dezelfde hoeveelheid kan leveren. Door onze omvang en distributiekanalen zijn wij beter in staat om flexibel op deze kleinere volumes in te spelen dan de retailer.”

Uitstekende kwantiteit en kwaliteit
Dit jaar is het oogstseizoen begonnen in de week na Pasen, iets later dan gewoonlijk. Westerkamp: ‟Het was deels te koud en we hebben te weinig zonuren gehad, waardoor het gewas zich wat trager ontwikkelde. We hebben het tenslotte nog steeds over een natuurlijk product. Toch zijn de vruchten gegroeid en gelijkmatig gekleurd. Dankzij het opgeleide professionele personeel is zowel de kwantiteit als de kwaliteit vanuit het oogpunt van de marketeer uitstekend.”

‟Onze teler begint het seizoen in de kas en verhuist dan naar de tunnel met verwarmde goten.” De volgende stap zou zijn om de verwarming volledig af te schaffen en continu constante hoeveelheden te telen, zonder hiaten in het aanbod of overschotten. ‟Wij als marketeers merken het niet aan de kwaliteit van het product. Vanuit het oogpunt van de teler is het belangrijk om de teelt zo te plannen dat je naadloos van de kas naar de tunnel en het rek gaat.”

Het is hoofdzakelijk de Malling Centenary variëteit die wordt geteeld. Westerkamp: ‟Dit ras is ideaal voor de beschermde teelt - in de tunnel of onder glas - en heeft een zeer goede reputatie bij onze afnemers, zoals wederverkopers, direct marketeers, etc.”

Wat de verkoop betreft, ziet hij, ondanks corona, geen grote problemen in het verschiet voor de aardbeiensector. ‟Er was een gebrek aan vraag in de cateringsector, in tegenstelling tot de foodretail en de directe verkoop. Wat het weer betreft, was er een naadloze overgang tussen de zuidelijke, Midden-Duitse en noordelijke teeltgebieden, zodat iedereen kon worden bediend tegen goede prijzen. Bovendien is de aardbeienmarkt vrij constant: vooral in de kas worden geen overtollige hoeveelheden geteeld.”

De laatste oogstgolf van de zogenaamde herfstaardbeien komt van september tot december op de markt. Momenteel is er 1,4 hectare beschikbaar (0,8 ha kasoppervlakte). ‟In de toekomst zal dit worden uitgebreid tot 3 hectare totaal. Wij zijn dan ook nog steeds op zoek naar telers in de glastuinbouw om met ons samen te werken.”

Minimaal verschil in kosten
In vergelijking met de teelt in de vollegrond is de aardbeienteelt in een kas aanzienlijk duurder, legt Westerkamp uit. ‟Dit is onder andere te wijten aan bemesting en verwarming. De stijgende arbeidskosten zijn een andere factor: verhoudingsgewijs heb je aanzienlijk meer personeel nodig in het open veld, waardoor de verschillen in teeltkosten per saldo minimaal zijn. Bovendien moet bij vollegrondsteelt rekening worden gehouden met de onvermijdelijke wisseling van percelen en de vruchtwisseling, terwijl in de kas hetzelfde areaal verscheidene malen per jaar kan worden bebouwd. In combinatie met de hogere opbrengst per vierkante meter maakt dit de kasteelt in de nabije toekomst tot een steeds aantrekkelijker alternatief.”

Grenzen aan de vraag
Volgens Westerkamp staat het verdere afzetpotentieel van fruit uit beschermde teelten helemaal niet ter discussie. ‟Als ik het aan mijn klanten op de groothandelsmarkten zou vragen, zouden zij het liefst tien keer zoveel goederen van beschermde teelt hebben. Ik ben er ook zeker van dat de markt ontvankelijk is voor het product en de kwaliteit ervan. Maar we moeten oppassen dat we de kritische drempel van de behoefte niet overschrijden. De bestaansreden van de markt is, naar mijn mening, eindig. We hoeven het ook niet te forceren, anders zouden de prijzen navenant dalen,” besluit Westerkamp. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Jan Westerkamp
j.westerkamp@kuehling-fruchhandel.de