Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Vellekoop, Flynth

Meesurfen op de fusie- en overnamegolf (?)

Er zit, zo weet Pieter Vellekoop van Flynth adviseurs en accountants, een extreem soort dynamiek in de glastuinbouw. Fusies en overnames zijn aan de orde van de dag, in zowel de teelt als de rest van de keten. Eén van de effecten daarvan is dat ondernemers Pieter (soms letterlijk) vragen of ze misschien ook moeten gaan fuseren of een ander bedrijf overnemen. Moet dat?

FOMO: Fear Of Missing Out
Pieter: ”Achter een dergelijke vraag proef ik een soort onzekerheid of angst. Daar is een hippe term voor: FOMO. Fear Of Missing Out. Het doet me denken aan de tijd dat iedereen aan de kassenlease moest en aan de rentederivaten. Als je als ondernemer op een verjaardag vertelde dat je nog geen swap had, werd je een beetje meewarig aangekeken.”

Ook de vraag waarom een investeringsmaatschappij interesse in de sector zou hebben, krijgt hij vaak. "Alsof die interesse generiek zou zijn. Dat laatste is zelden het geval. Ondanks dat er geld in overvloed lijkt te zijn, gaan investeringsmaatschappijen niet over één nacht ijs. Hun interesse richt zich voornamelijk op bedrijven die bovengemiddelde rendementen draaien als gevolg van (a) schaalgrootte of (b) onderscheidend assortiment of (c) goede verbindingen naar de (eind)klant. Feitelijk sluit dit precies aan op de drie waarde-strategieën die Michael Treacy en Fred Wiersema ooit onderscheidden."

"Of een zak geld van een investeringsmaatschappij voor de individuele glastuinbouwonderneming interessant is, is volledig afhankelijk van hoe een reeds geformuleerde missie en visie luidt", vervolgt Pieter. "Zo kan een forse kapitaalinjectie een misschien wel noodzakelijke groeiversneller zijn. En als er niet alleen kapitaal maar ook ondernemerschap en / of een (internationaal) netwerk beschikbaar komt, kan dat ook bijdragen aan de strategie om ergens te komen. Of een verdere professionaliseringsslag binnen handbereik brengen.

Wat geldt voor de vragen rondom investeringsmaatschappijen geldt evenzeer voor een keuze om wel of niet de krachten te bundelen met een collega-bedrijf, in welke vorm dan ook. Het ligt er maar net aan of dat past binnen het plaatje dat de individuele bedrijven voor ogen hebben. En 1 + 1 is echt niet altijd 3. Soms is het gewoon 2 en zelfs wel eens minder dan dat.”

CYOF: Create Your Own Future
Kortom, er is geen generiek antwoord op dit soort vragen rondom fusies en overnames. "Het belangrijkste advies dat ik kan geven is: laat je niet gek maken door wat je leest of hoort. Neem de tijd om je eigen missie / visie te herijken en bepaal een strategie om uit te komen bij jouw stip op de horizon. Kom je er zelf niet uit, doe het dan samen met een externe adviseur of accountant. En als een fusie of overname in die strategie past, dan is dat prima. Maar misschien maak jij wel andere (eigen) keuzes. Geen FOMO dus, maar CYOF. Create Your Own Future."

Voor meer informatie:
Flynth adviseurs en accountants 
Pieter Vellekoop
Naaldwijk
+31 (0)88 236 75 26
pieter.vellekoop@flynth.nl
www.flynth.nl 

Publicatiedatum: